چکیده:
این مقاله به روش پیمایشی به بررسی رابطه هیجانی و ویژگی های شخصیتی دانشجویان می پردازد. هدف از این پژوهش بررسی ویژگی های شخصیتی دو گروه از دانشجویان علوم انسانی، و تاثیر هوش هیجانی در نوع شخصیت است. فرضیه اصلی پژوهش این است که بین رشته تحصیلی، ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد. ابزار پژوهش، پرسش نامه هوش هیجانی شیرینگ با سی وسه پرسش و اعتبار 63/0، و پرسش نامه شخصیت نئو با شصت پرسش و اعتبار 80/0 است.
یافته های پژوهش حاکی از ارتباط بین هوش هیجانی و تمامی ابعاد شخصیت، بجز نوروتیسم، در دانشجویان تربیت بدنی68/0=r، و همبستگی مثبت و معنادار بین هوش هیجانی و تمامی ابعاد شخصیت، بجز گشودگی تجربه در دانشجویان علوم تربیتی72/0=r است. با توجه به نتایج، استنباط می شود که ویژگی های شخصیتی و رشته تحصیلی در دانشجویان تربیت بدنی، موجب اضطراب سطح پایین و تبدیل آن به فعالیت های مثبت می شود؛ ولی دانشجویان علوم تربیتی به دلیل عدم فعالیت های فیزیکی و یا فرصت کم تجربه، ویژگی های نوروتیسم یا اضطراب قابل ملاحظه ای دارند.
خلاصه ماشینی:
"بهعقیدة بار ـ آن 221 (2000) ، هوش هیجانی شامل درک، فهم، استدلال و ادارة هیجان در خود و دیگران، و مجموعهای از تواناییها، کفایتها و مهارتهای غیرشناختی است که توانایی فرد را برای کسب موفقیت در مقابله با اقتضائات و فشارهای محیطی، تحت تأثیر قرار میدهد.
229 تایلور 230 (2000) بر این باور است که اگر افراد هوش هیجانی بالایی داشته باشند، میتوانند با مشکلات و چالشهای زندگی خود بهتر سازگار شوند و بهگونهای مؤثر، به کنترل هیجانات خود بپردازند و بدینترتیب، زمینههای بهبود و افزایش سلامت روانی خود را فراهم کنند.
243 روش پژوهش طرح پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است که به بررسی رابطة بین هوش هیجانی و ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دختر رشتههای تربیت بدنی و علوم تربیتی شهر تهران میپردازد.
برایناساس، میتوان اینگونه استنباط کرد که رشد اجتماعی، که شکلی از هوش هیجانی است، مجموعهای از مهارتهای اجتماعی- رفتاری انطباقی فراگرفتهشده است که فرد را قادر میسازد با افراد دیگر روابط متقابل مطلوب داشته باشد؛ واکنشهای مثبت بروز دهد و از رفتارهایی که پیامدهای منفی دارند پرهیز کند.
MaYer & Salovey C Arson etal Ciarrochi etal Filho etal eysenck & etal مریم سجادی و همکاران، «رابطه هوش هیجانی با برونگرایی و گرایشات روان رنجوری و روانپریشی در دانشجویان»، مجموعه مقالات چهارمین همایش بهداشت روانی دانشجویان، 1387، ص 342..
آقابابایی، ناصر، «هوش هیجانی»، معرفت، ش 8، ص70 اصلانخانی، محمد و دیگران، «رابطه هوش هیجانی و عوامل شخصیتی در ورزشکاران بزرگسال نخبه و غیر نخبه»، علوم حرکت انسان، ش 4، ص 226."