Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیری از قضا و قدر در قرآن مجید از دیدگاه علوم جدید (2)

نویسنده:

(22 صفحه - از 132 تا 153)

کلید واژه های ماشینی : قرآن مجید ، قدر ، نطفه ، قضا ، جنین ، ژنها ، قدر در قرآن مجید ، خلق ، انسان ، قضا و قدر

خلاصه ماشینی:

"تعیین جنس نوزاد اینکه از بین میلیونها اسپرماتوزوئید که برای جفت شدن با تخمک زن حرکت کرده‌اند (و در بین آنها حدودا نیمی دارای کروموزم ایکس و نیمی دارای کروموزم ایگرگ هستند) آنکه دارای کروموزم ایکس است بتواند خود را داخل تخمک کند و یا به عکس آنکه دارای کروموزم ایگرگ است خود را داخل تخمک کند و لقاح انجام گیرد از لحاظ علمی قاعده معینی ندارد بلکه علم جنین شناسی آن را «شانسی و یا اتفاقی» می‌داند ولی به تعبیر سنتی این اولین و مهم‌ترین «قدر جبری» نوزاد آتی است که «به خواست خداوند و مشیت الهی» مربوط است. و در جای دیگر می‌فرماید: «فجعل منه الزوجین الذکر و الانثی» (قیامت، 75/39) یعنی: از او دو صنف درست کرد، یکی نر و یکی ماده و باز می‌فرماید: «و الله خلقکم من تراب ثم نطفه ثم جعلکم ازواجا و ما تحمل من انثی و لا تضع الا بعلمه» (فاطر، 35/11) یعنی خدا شما را نخست از خاک بیافرید و سپس از نطفه خلق کرد، پس از آن شما را جفت قرار داد و آنچه زنان بار گیرند و بزایند جز به علم و اراده او نخواهد بود و همچنین مشیت خداوند است که لقاح انجام نگیرد، چنانکه در قرآن می‌فرماید: «یخلق ما یشاء یهب لمن یشاء اناثا و یهب لمن یشاء الذکور. قرآن مجید تغییرات نطفه، از ابتدای تشکیل نطفه تا به دنیا آمدن نوزاد را در آیه 14 سوره مؤمنون خلاصه کرده چنین بیان فرموده است: «ثم خلقنا النطفه علقه فخلقنا العلقه مضغه فخلقنا المضغه عظاما فکسونا العظام لحما ثم انشأنه خلقا آخر فتبارک الله احسن الخالقین» یعنی سپس از نطفه علقه را خلق کردیم و بعد از علقه مضغه را خلق کردیم و از مضغه استخوانها را خلق کردیم و دور استخوانها گوشت قرار دادیم و آن گاه خلق جدیدی پدید آوردیم، پس برتر آمد آنکه بهترین آفرینندگان است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.