خلاصه ماشینی:
"ولی کسانی که با تحقیقات جدید دربارهی زبان و لغت عربی آشنا هستند خواهند گفت که به عنوان نمونه استاد حسن مصطفوی در( 6 جلد )کتاب با ارزش «التحقیق فی کلمات القرآن الکریم» ـالف تا صـ که تا سال 1360 چاپ شده، ثابت کردهاند که هیچ کلمهی مترادفی در قرآن کریم وجود ندارد، چه از نظر علمی و چه از نظر عقلی و حکمی؛ و نیز باید اضافه کرد که ایشان در این کتاب با ارزش و مفید عدم وجود اشتراک لفظی (وجوه کلمات قرآن) را نیز به ا ثبات رساندهاند.
» 22 در مرحلهی دوم به این نکته توجه میکردند که در قرآن کریم «برد» تنها یک بار بکار رفته است آن هم در همین آیه؛ و سایر مشتقات برد، «بردا» [چیزی سرد] (انبیاء، 21/69، نباء، 78/24) و «بارد» [سرد و خنک] (ص، 38/42،واقعه، 56/44) هستند هر چند که فرهنگهای لغت در معنای «برد» آوردهاند: «تگرگـ یخ کوچک»23 و استاد سید علی اکبر قرشی در قاموس قرآن ذیل برد، ابتدا آن را نیز «تگرگ» معنی کردهاند،24 ولی هنگامی که با نقل حدیثی از امام جعفر صادق علیه السلام قصد تأیید نظرشان را داشتهاند، موجب ابطال نظر خود میشوند آنجا که مینویسند: در المیزان و صافی و برهان از کافی از امام صادق علیه السلام از علی علیه السلام نقل شده: «ان الله عزوجل جعل السحاب غرابیل المطر تذیب البرد حتی تصیر ماء لکیلا یضر به شیئا یصیبه والذی ترون من البرد والصواعق نقمة من الله عزوجل فیصیب بها من یشاء من عباده…» ترجمهی حدیث آن است که: خداوند ابر را به منزلهی غربال برای باران قرار داد، یخ را ذوب میکند تا به صورت آب در آید تا به چیزیکه به آن میرسد ضرر نرساند...."