چکیده:
از گذشتههای دور و پیش از آنکه بشر با واژه جنگ و صلح آشنا باشد، مفهوم و معنای
آن دو واژه را درک نموده است.به روایت قرآن دو فرزند آدم(ع)نخستین تجربه کنندگان
این دو مفهوم بودهاند.ادبیات مهجری که همه مسایل انسانی را در نظر داشته و همگام با عصر و همپا با
هممیهنان خود در شرق، در غم و شادی آنها شریک بوده و از انعکاس واقعیتهای اجتماعی
خاوریان دریغ نورزیده.به وجود ادبایی دلسوز و دردشناس چون امین الریحانی، مفتخر
است.ریحانی به سهم خود و با قلم نثر و نظم در اوج دو جنگ جهانی، همواره مدافع حقوق
بشر بوده است و برپاکنندگان جنگ را محکوم کرده و بر کشتگان، مجروحان، اسیران و
درماندگان، دل سوزانده و با فراخواندن ملت عرب به سوی وحدت، ندای صلح و صمیمیت را
سر داده است.
خلاصه ماشینی:
"ریحانی به سهم خود و با قلم نثر و نظم در اوج دو جنگ جهانی، همواره مدافع حقوق بشر بوده است و برپاکنندگان جنگ را محکوم کرده و بر کشتگان، مجروحان، اسیران و درماندگان، دل سوزانده و با فراخواندن ملت عرب به سوی وحدت، ندای صلح و صمیمیت را سر داده است.
3. جنگ ستیزی در آثار ریحانی فیلسوف فریکه که در اوج دو جنگ جهانی، تلخکامیها را تجربه کرده و از سیاستمداران شرق و غرب، هر دو، گریزان شده است، فیلسوف معره را پیشوای سیاسی خود میخواند؛آنجا که میگوید: ساس الانام شیاطین مسلطة فی کل قطر من الوالین شیطان [5] در جای دیگر، او عامل اصلی بروز جنگها را جهل میشمارد.
در این میان اگرچه صهیونیستها اعلام جنگ ننمودهاند، اما ثمره تجاوز آنها مشابه نتایج جنگهای رسمی، اعم از کشتار نفوس و غارت سرمایههای مادی و معنوی فلسطینیان بوده است.
ریحانی این ادیب سیاستمدار یا سیاستمدار ادیب در مقالهها، نامهها و خطبههای متعدد خود، قضیه فلسطین را تنها مسأله راجع به یک کشور نمیداند؛بلکه بحران جهان عرب خوانده و تلاش دارد تا آن را از راه اتحاد اعراب و مقابله همه جانبه آنها با طرح شوم صهیونیستی کردن منطقه حل نماید [1] .
او در نامهای که در سال 1936 همزمان به ملوک عرب، عبد العزیز آل سعود، غازی اول، امام یحیی و فاروق اول با عنوان«العمل من اجل فلسطین»میفرستد، ابعاد مختلف این تجاوز را بررسی کرده و با محکوم کردن آن، دست نیاز به سوی سیاستمداران و صاحب منصبان، برای پادرمیانی و ختم غائله دراز میکند."