چکیده:
از اوایل تابستان 1381 سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران برای تدوین
استراتژی صنعتی خود از بنگاههای پنجگانه تحت پوشش خواست تا ضمن جمعآوری اطلاعات
راجع به وضعیت موجود خویش و عوامل محیطی شرکتها، استراتژیهایی برای توسعه بخشهای
فولاد، معادن و مس ارائه کنند. در این راستا شرکت تهیه و تولید مواد معدنی
ایران(ایمپاسکو)، ضمن تشکیل یک کمیته راهبردی، به سرپرستی نگارنده تلاش کرد تا در
چارچوب خط مشی سازمان مادر و بر اساس اطلاعاتی که در سراسر کشور از چهار گروه از
معادن(سنگ آهن، زغال سنگ فسفات و طلا)جمعآوری خواهد کرد، به تدوین استراتژیهای خود
بپردازد.در این مقاله که از کالبد تحقیقات انجامشده در بخش معدن بیرون میآید،
محقق ضمن تأثیرپذیری از مدل مدیریت استراتژیک و تحلیل swot 1 ، اقدام به تدوین چهار
استراتژی کلان و تعدادی«استراتژی همراه»کرده است.
خلاصه ماشینی:
"شرکتهای معدنی چگونه است؟ -نحوه استفاده از توانمندیهای مالی و تکنولوژیکی سرمایهگذاران خارجی در بخش معدن کشور، چگونه است؟ -روشهای استفاده از تکنیکهای«هزینه-فایدهمندی»در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی کدامند؟ -به منظور توسعه و گسترش واحدهای صنعتی و معدنی جدید کدام استراتژی باید ارائه گردد؟ ب-تحلیل عوامل داخلی و محیطی بر اساس عوامل داخلی و محیطی، بعد از مرحله تحقیقات درونی و بیرونی و جمعآوری اطلاعات در مورد نقاط قوت و ضعف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، و همینطور فرصتها و تنگناهای محیط بیرونی، لازم است تا دو دسته از متغیرهای درونی در مقابل دو گروه از متغیرهای محیطی قرار گیرند.
شرکت ایمپاسکو، با توجه به تحلیل فوق و بعد از دریافت اطلاعات ناشی از پرسشنامه باز از کلیه معادن تحت پوشش خود در سراسر کشور، اهداف میان مدت زیر را ارائه کرد: 1-رفع کمبودهای مواد معدنی استراتژیک مورد نیاز صنایع فولادسازی کشور و همچنین سایر صنایع، با هدف کاهش و جلوگیری از واردات آنها تا حد امکان، به ویژه برای مواد معدنی چون سنگ آهن، زغال سنگ، طلا و فسفات."