چکیده:
بررسی ادبیات«مدیریت تغییر»پیش نیازهایی را برای تغییر موفقیت آمیز
پیشنهاد می کند، ولی نحوه دستیابی به آنها را ارائه نمی دهد.در صورتی که این گونه
پیش نیازها در برنامه تغییر گنجانده نشوند، فراگرد تغییر با«مقاومت»مواجه شده، به
شکست می انجامد.برخی از صاحبنظران استدلال می کنند که در مقاومت مزایایی نهفته است،
ولی عدم وجود مدلها و تئوریهای مدیریت تغییر، مانع استفاده از مقاومت می شود.یکی از
تئوریهایی که مقاومت را عنصری لازم و مثبت می داند و استدلال می کند که مدیران باید
مقاومت را تشخیص داده آن را برای آزمودن و آماده سازی راهبردها و گزینه های تغییر
مورد استفاده قرار دهند تا اجرای موفقیت آمیز و تمام عیار فراگرد تغییر را فراهم
آوردند«تئوری محدودیتها»است.هدف این مقاله شرح مختصر تئوری محدودیتها و نحوه به کارگیری آن در مدیریت تغییر
است.همچنین نحوه شناسایی انواع گوناگون مقاومت در برابر تغییر و چگونگی کنترل آنها
در چارچوب این تئوری توضیح داده می شود و در نهایت مدل بهره گیری از تغییر رفتار با
استفاده از ابزار فراگرد تفکر این تئوری طراحی می شود.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین می توان مدل سطح صفر تأثیر گذاری تغییر رفتار بر تولید را به صورت نمودار 2 نشان داد: {T تغییر مقاومت کارکنان محدودیت T نمودار 2 مدل سطح صفر تأثیر گذاری تغییر رفتار بر تولید از آنجا که هدف این مقاله، تغییر رفتار یا رفع مقاومت کارکنان با استفاده از کاربرد ابزار فراگرد تفکر تئوری محدودیتها است، مدل مفهومی زیر برای این منظور طراحی و ارائه می گردد(نمودار3): (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 3 مدل مفهومی«تغییر رفتار سازمانی با استفاده از ابزار فراگرد تفکر تئوری محدودیتها» 8-آزمون مدلG چون مسائل و مشکلات و فرصتهای یک سازمان با مسائل و مشکلات و فرصتهای سازمان دیگر فرق دارد و تحلیل، طراحی راهبردها، اعمال تاکتیکها برای حل مسائل و مشکلات و پدید آوردن فرصتهای نو برای سازمان به هنگام اجرای تغییر نیز متفاوت است، از این رو، «شرکت سهامی عام روغن نباتی پارس»، وابسته به بنیاد شهید انقلاب اسلامی انتخاب گردید تا مدل طراحی شده در آن به اجرا درآید و در صورت علمی بودن مدل و کسب نتایج مطلوب، بتوان آن را به عنوان مدلی برای تغییر رفتار سازمانی، یعنی کنار گذاشتن عادات قبلی، کاهش مقاومت یا از بین بردن آن، و به کارگیری عادات جدید حاصل از کاربرد ابزار فراگرد تفکر تئوری محدودیتها به هنگام اجرای تغییر، و به وجود آوردن مشارکت، همدلی و همسازی در فراگرد تغییر در سازمانهای گوناگون تولیدی و خدماتی به کار بست."