چکیده:
بی شک یکی از آثار مهم تحولات قرن بیستم در محیط تجاری و تولیدی،
جهانی شدن است.رقابت افزایش یافته و رقبای متعددی در همه نقاط جهان مشغول رقابت در
مرزهای ملی و بین المللی هستند.در شرایط کنونی، تولید از یک تصمیم محدود و در قلمرو
ملی فراتر رفته به مرزهای جهانی و در حد یک تصمیم استراتژیک تبدیل شده است.اگر در
بازاریابی، بازار برابر مشتری تعریف شود و بازار نیز در حد جهانی باشد، مشتری نیز
مشتری جهانی است و دیگر کمتر در محدوده ملی تعریف می گردد.در این عرصه، اساس رقابت
و تولید نیز تغییر کرده و ظهور شرایط جهانی شدن تولید، شرکتهای تولیدی را وادار
ساخته تا به عملیات تولیدی با توجه به دیدگاههای جهانی بیندیشند و ارزیابی مجددی در
نگرش به رقابتهای بین المللی داشته باشند.مقاله حاضر به بررسی یکی از مهمترین ابعاد این مسأله، یعنی انتخاب تأمین کننده
با در نظر گرفتن دو نکته اساسی 1)دارا بودن ابعاد تولید در مقیاس جهانی و 2)همکاری
استراتژیک پرداخته و سعی دارد تا با ارائه مدل کاربردی تحت عنوانمدل انتخاب تأمین
کننده استراتژیک جهانیو آزمون آن در صنعت خودروسازی کشور، پاسخ یکی از اساسی ترین
سؤالات پیش روی مدیران صنعتی کشور را فراهم کند.این سؤال اساسی این است که:کدام
تأمین کننده در زنجیره تأمین شرکت انتخاب گردد تا توان رقابتی مجموعه شرکت در ابعاد
تولید جهانی افزایش یابد؟
خلاصه ماشینی:
"رابطه 10 تعریف این امتیاز را نشان می دهد: محدودیت های مدل در مورد ضرایب تعریف می شوند، بدین شکل که با توجه به منطق مدل: اولا ضریب مجموع امتیازهای حاصل از معیارهای مختلف شرکت برای هر تأمین کننده در مرحله اول باید نسبت به همین ضریب در مراحل دیگر بالاتر باشد، یعنی: ثانیا ضریب مجموع امتیازهای حاصل از معیارهای متعدد تولید در مقیاس جهانی برای هر تأمین کننده در مرحله دوم باید نسبت به همین ضریب در مراحل دیگر بالاتر باشد، یعنی: ثالثا ضریب مجموع امتیاز حاصل از معیارهای همکاری استراتژیک برای هر تأمین کننده در مرحله سوم باید نسبت به همین ضریب در مراحل دیگر بالاتر باشد، یعنی: رابعا مجموع ضرایب برای هر معیار و شاخصهای آن نیز باید برابر 1 باشد، یعنی: با توجه به نکات فوق، مدل نهایی عبارت است از: همان طور که از مدل مشخص است، این مدل یک مدل برنامه ریزی غیر خطی است و با روشهای معمول برنامه ریزی خطی قابل حل نیست و لذا برای حل آن می توان از شبیه سازی استفاده کرد.
5. مدل با استفاده از دو مؤلفهومی تواند عملکرد هر تأمین کننده و شرکت خودروساز را در بلند مدت کنترل کند؛بدین شکل که به طور مثال اگر داده های مربوط به تأمین کنندگان ششم و نهم در طول 5 سال در نظر گرفته شود و نظیر آنچه بیان شد برای آنها نمودار کنترلی ترسیم گردد، هر چند که متوسط ریسک عملیاتی هر دو در طول 5 سال تقریبا یکسان است، لکن پراکندگی تأمین کننده نهم بسیار کمتر از تأمین کننده ششم بوده، تقریبا تمامی نقاط در فاصله 3 انحراف معیار از میانگین هستند."