خلاصه ماشینی:
"اهمیت موضوع در این است که تحقیق در بارهء فراگیری زبان،میتواند بهطور کلی به فهم ما از زبان و به بسیاری از دستاوردهای تحقیقی-بویژه در خصوص نقص زبانی کودک-به ما کمک کند.
با استفاده از این رویکرد-با وجود دیگر روشهای مشاهده کنترل شده-محققین به یافتههای بسیاری در بارهء تولید و درک زبانی گروههایی از کودکان دست یافتهاند؛با این همه، تعمیم این یافتهها کار آسانی نیست.
با این همه، تفاوتهای فاحشی در میزان رشد و پیشرفت زبانی کودکان مختلف دیده میشود و تفاوتهای فردی بسیاری در ترتیب فراگیری مشخصههای ویژه وجود دارد که پژوهشگر باید آنها را در نظر داشته باشد.
سپس با استفاده از این دادهها در ذهن کوچک خود به ساختن فرضیههایی میپردازد؛جمله چیست و چگونه ساخته میشود؟سپس این دانش برای تولید جملات به کار گرفته میشود و بعد از طی یک روند آزمایش و خطا،گفتار او با گفتار بزرگسالان شبیه میگردد.
4. درونداد زبان در فراگیری آن نقش مهمی دارد به دنبال ارائه فرضیهء ذاتی بودن زبان،سالها اهمیت گفتار بزرگسالان برای کودکان(بویژه مادران)جلوهای نداشت،اما سلسله مطالعاتی که در دههء 1970 انجام شد-به این مطالعات بعدها عنوان مادر گفت18داده شد-نشان داد که درونداد مادرانه(گفتار مادر کودک)به هیچوجه تا آن حد که طرفداران دیدگاه ذاتی بودن ادعا میکردند پیچیده و از هم گسیخته نیست.
اصطلاح«مادر گفت»( motherese )با توجه به نقشی که مادران در رشد زبانی اولیه کودک دارند،طبیعی بهنظر میرسد،اما شاید بهتر و درستتر این بود که اصطلاح«والدین گفت»( Parentese )بهکار میرفت،زیرا پدران نیز قادرند سخنانشان را هنگام سخن گفتن با کودکان تطبیق دهند و از همان شیوهها استفاده کنند."