چکیده:
هدف از این تحقیق،تجزیه و تحلیل روابط متقابل صنعت حمل و نقل ریلی با سایر بخشهای اقتصادی میباشد.به این منظور از روش تحلیل داده-ستانده استفاده شده است ولی به دلیل وجود نداشتن جدول داده-ستانده خالص به تفکیک بخش حمل و نقل ریلی جدول موردنظر را از جدولهای جذب و ساخت،منتشر شده توسط بانک مرکزی محاسبه کردهایم.نتایج محاسبات نشان میدهد که ضریب فزاینده صنعت حمل و نقل ریلی کشور معادل 1/5 میباشد که در مقایسه با سایر بخشهای اقتصادی رتبه چهاردهم را دارد. همچنین صنعت حمل و نقل ریلی برای تولید محصولات خود،بیشترین نیاز را به بخشهای انرژی،خدمات عمومی و تولید موتورهای دیزیلی دارد و در مقابل،صنایع تولید محصولات معدنی،برق و مواد شیمیایی و ماشینآلات فلزی برای استفاده از خدمات صنعت حمل و نقل ریلی بیشترین تقاضا را به خود اختصاص دادهاند. بررسی اجزای تشکیلدهنده محصول ناخالص صنعت یادشده نشان میدهد که 46 درصد از ارزش افزوده آن مربوط به جبران خدمات کارکنان است-که نشانگر تراکم شدید نیروی انسانی در این صنعت میباشد-و باید موضوع تعدیل نیروی انسانی در صنعت حمل و نقل بهطور جدی پیگیری شود.
خلاصه ماشینی:
"بررسی جدولهای داده-ستانده موجود و منتشر شده برای اقتصاد ایران نشان میدهد که بخش حمل و نقل ریلی در جدولهای داده-ستانده خالص به شکل جداگانه و مستقل نیامده است و فقط در قالب بخش حمل و نقل ارائه شده است؛با این حال در گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران2در قالب جدولهای جذب و ساخت،اطلاعات مربوط به بخش حمل ونقل ریلی و روابط آن با سایر بخشهای اقتصادی ارائه شده است که میتوان با استفاده از آنها و با انجام عملیات خاص،یک جدول داده- ستانده خالص و مستقل بخش حمل و نقل ریلی به دست آورد.
ضرایب فزاینده بخشهای مختلف اقتصادی (به تصویر صفحه مراجعه شود) برگرفته از:محاسبات تحقیق 3-3 بررسی ساختار محصول ناخالص صنعت حمل و نقل ریلی در قسمت سوم جدول داده-ستانده خالص،مجموع هزینههای واسطهای،جبران خدمات کارکنان و بازده عملیاتی ناخالص-که اجزای تشکیلدهنده ارزش محصول ناخالص هر بخش میباشند-مشخص شده است.
سهم اجزای تشکیلدهنده محصول ناخالص صنعت حمل و نقل ریلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) برگرفته از:محاسبات تحقیق 4-3 وابستگی سایر بخشهای اقتصادی به صنعت حمل و نقل ریلی(روابط پسین) در جدول 4 میزان وابستگی بخشهای مختلف اقتصادی به صنعت حمل و نقل ریلی همراه با ضرایب مستقیم نمایش داده شده است و نشانگر این است که«صنایع تولید محصولات معدنی غیرفلزی(به جز نفت و زغال سنگ)»بیشترین میزان تقاضای واسطهای را از صنعت حمل و نقل ریلی به خود اختصاص داده است.
Miller,Ronald E,and Blaire,Peter D(1985)''Input-output analysis: Foundations and extensions'',Englewood Cliffs;N."