چکیده:
بازاریابی به عنوان علمی عملیاتی و پویا، در حال سازگاری و همگامی با تحولات شکل گرفته از مجرای انقلاب انفورماتیک است. محور اساسی این انقلاب، ظهور رسانه جدید (اینترنت) است. تاثیر مولفه های وجودی اینترنت در حوزه بازاریابی بر نیاز به باز تعریف عوامل کلیدی آن حوزه تاکید و تایید می کند. ایجاد مفهوم نوینی از بازاریابی با عنوان «بازاریابی اینترنتی» تحت لوای فلسفه بازاریابی رابطه ای که محور خود را تامین نیازهای مشتریان به صورت انفرادی، ایجاد ارزش برای مشتری و توسعه شبکه ارتباطات و تعاملات بین شرکتها و افراد قرار داده، ناشی از همین دیدگاه است. این مقاله در صدد شناسایی تغییرات آمیخته بازاریابی است تا از این رهگذر بتوان از مزایای رقابتی دنیای الکترونیک بهره برد. با این توجه، مولفین با در نظر قرار دادن دو بعد چرخه عمر محصول و بلوغ مشتری، به طراحی مدل مفهومی آمیخته بازاریابی اینترنتی پرداختند. در این مدل، 6 مولفه جمع آوری اطلاعات، محصول، قیمت، ارتباطات، توزیع و علامت تجاری شرکت به عنوان مولفه های آمیخته بازاریابی اینترنتی شناسایی گردید. این مولفه ها در اثر تقاطع دو بعد چرخه عمر محصول و بلوغ مشتری، ترکیبهای متفاوتی از آمیخته را ارائه کرد. با آزمون مدل، 10 ترکیب برای 12 حالت متفاوت برای یک کالا در مراحل مختلف چرخه عمر محصول و ویژگیهای متمایز مشتری به تایید رسید. این ترکیبها، همان ابزار رقابتی جدید است که با تغییر در یکی از دو عامل تغییر در چرخه عمر محصول یا سطح بلوغ مشتری، باز تعریف خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"مؤلفههای حاصل از مطالعات صورت گرفته ذیلا بیان میگردد: جدول 4 مؤلفههای پیشنهادی صاحبنظران در خصوص آمیخته بازاریابی اینترنتی نام صاحبنظر مؤلفههای آمیخته بازاریابی اینترنتی اشاره شده در مطالعات کالینام و مک اینتر(2002) محصول، قیمت، توزیع، پیشبرد، سفارشی تولیدکردن، محرمانه بودن اطلاعات، خدمات پشتیبانی مشتری، سایت، امنیت، پیشبرد فروش]17[ رافی محمد(2002) تعامل ارتباطی، سفارشی تولیدکردن، نام و نشان تجاری، توزیع، جامعه مشتریان، ارتباطات، قیمت و محصول]15[ کاپن و هیلبرت(2001) انتخاب، سفارشی تولیدکردن، سازگاری، سهولت دسترسی، جامعه مشتریان، تغییر و تحول اطلاعات]18[ دی گروت(2002) افراد، محصول، پیشبرد، قیمت، توزیع، شریک (شرکا) ]19[ آرنوت ویربچ وارت(2002) محصول، قیمت، پیشبرد، توزیع، روابط مشتری ]20[ روابط مشتری، شامل اخذ بازخورد از مشتریان، خدمات برخط به مشتری، هویت و مشخصات مشتری، جامعه مشتریان و ارتباط با مشتری اسکیرم (2001) موقعیتیابی، بستهبندی، دروازهها، جادهها، صفحات، شخصی شدن، پیشبرد، پرداختها، فرایندها، عملکرد]21[ کارایانی وبالتاس(2003) تأکید بر طراحی سایت با ویژگیهای تعامل (ذخیره در حافظه و پاسخگویی) ، ناوبری، چندرسانهای از لحاظ صوت و تصویر و سرعت، تأمین اطلاعات، تصویرسازی اطلاعات، ارائه اطلاعات به مشتری و جمعآوری اطلاعات مشتری]22[ 8- روششناسی تحقیق این تحقیق از نوع بنیادی و با هدف آزمون مدل مفهومی ترکیب آمیخته بازاریابی اینترنتی است.
لذا مدل پیشنهادی ترکیب آمیخته بازاریابی اینترنتی بدینصورت اصلاح میشود (شکل 4): چرخهعمرمحصول افول بلوغ رشد معرفی بلوغ بالا بلوغ متوسط بلوغ پایین بلوغ مشتری شکل 4 مدل پیشنهادی ترکیب آمیخته بازاریابی اینترنتی 9- نتیجهگیری و پیشنهادها با توجه به آزمونها و تحلیلهای به عمل آمده، نتایج و پیشنهادهای حاصل از مدل مفهومی به شرح زیر ارائه میگردد: 9-1- نتایج الف) استفاده از قابلیتهای اینترنت، خاصه ویژگیهای شخصی شدن و تعامل ارتباطی، ابزار رقابتی مناسبی را برای بقا و رشد در بازار الکترونیکی مهیا میکند."