خلاصه ماشینی:
به همین جهت سال سرشماری 2525 برای سال پایه درنظر گرفته شده است علامت اتصاری عوامل ذکر شده برای گروه سنی 44-7 سال عبارتند از: t -سال پایه 2525 F -تعداد افراد باسواد در نظام رسمی آموزشی N -تعداد افراد باسواد در نظام غیررسمی I -تعداد بیسوادان P -تعداد جمعیت S -بازماندگان جمعیت باسوادتعداد بیسوادان برای گروه سنی 44-7 برای فرض اول در هر سال به صورت زیر محاسبه میشود:44-t7n-44-t7F-t44-7P-t44-7I و برای سال بعد 1+t44-7N-2+t44-7F-1+t44-7P-1+t44-7I قمدل و فرمولهای استفاده شده در این تحقیق در وهله اول برای پیشبینی تعداد بیسوادان و آنگاه برای برنامهریزی آموزشی غیررسمی در ایران با توجه به متغیرهای گزارش فنی DCEO و کمبود دادههای آماری در ایران تهیه و- تنظیم شده است.
به تصویر صفحه مراجعه شودجدول 1-برآورد رشد واقعی جمعیت باسواد برای سالهای 2532-2535فرض اول واحد:هزار نفردر این صورت مسئولیت تعلیم دادن 9 میلیون بیسواد در گروه سنی 44-7 ساله(که از سالهای گذشته بیسواد ماندهاند)و همچنین کسانی که در زمان حال نمیتوانند جذب مدارس ابتدائی شوند با نظام سوادآموزی غیررسمی اس ت.
ستون شماره 8 نشان میدهد که اگر برای برنامهریزی فعالیتهای سوادآموزی به تفکیک جنس روند تابع نمایی انتخاب شود تمام جمعیت مذکر تا قبل از سال 2541 به جمعیت باسواد خواهند پیوست و نظام آموزشی رسمی نیز میتواند تمام پسران 6 ساله را-به بعد از این سال-آموزش دهد.
باید درنظر داشت که این تعداد در متن یک روند اضطراری مفروض برآورد شده است و مبنای آن شتاب فعالیتهای آموزشی رسمی و غیررسمی سالهای گذشته استوار سازیم در آن صورت شکاف بین جمعیت باسواد و کل جمعیت وسیعتر شده و نیل به هدف ریشهکن کردن بیسوادی تا سال 2545 غیرممکن میشود.