خلاصه ماشینی:
تاثیر آموزش مستقیم بر ایجاد و تثبیت رفتارهای قالبی جنسی از طریق محتوای دانش و ارزشهای مورد انتقال و نیز ساخت یا بطور کلی برنامهریزی آموزشی در سطوح مختلف است.
یک بررسی 9 روی کتب درسی دوره ابتدایی از نظر تصویر زن و مرد نشان میدهد که کتب مزبور سعی در ترسیم و میتوان گفت سعی در القاء انسانهایی دارد که بطور خیلی دقیق و کاملا سنتی از خلال وظایف و مسئولیتهای خانوادگی و اجتماعی از یکدیگر تفکیک میشوند.
به عبارت دیگر، به حسب تحقیق مزبور کتب مورد بررسی رفتارهای قالبی مربوط به دو جنس را به نحو روشن و کاملا تفکیک یافته از خلال گفتار و رفتارشان در موقعیتهای مختلف توصیه میکند و فضای فعالیت و ابراز وجود آنها را از یکدیگر متمایز میسازد:فضای پراهمیت زندگی برای زن خانواده و برای مرد اجتماع تعریف شده است.
تصاویری که از طریق وظایف و رفتارهای قالبی جنسی با چنین تفکیک دقیقی به حسب موقعیتها و فضاهای مختلف ترسیم شده است میتواند مدلهای همانندسازی باشد که از خلال یک آموزش عمدیو خودآگاه به کودکان دختر و پسر ارائه داده میشود ولی مسلما هرگز نمیتوان گفت تا چه میزان آنها مستقیما تحت تاثیر این مدلها قرار میگیرند.
برمبنای بررسیهای مذکور در فوق اینطور استنباط میشود که در مورد رفتارهای مربوط به جنس میان عوامل مختلف(آموزش مستقیم و غیرمستقیم)یک نوع تشابه یا هماهنگی وجود دارد و همین امر است که میتواند از مهمترین علل تثبیت آن رفتارها و قالبی شدن آنها باشد.
10در مورد یادگیری رفتارهای قالبی مربوط به جنس و جایگزین شدن آنها به صورت نوعی نهاد اجتماعی این مسئله هماهنگی و تقویت متقابل عوامل مختلف آموزش مستقیم و غیرمستقیم به نحو بارزی مصداق مییابد.