Skip to main content
فهرست مقالات

گذری بر آموزش و پرورش استثنائی

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 13 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : کودکان ، آموزش و پرورش ، استثنایی ، آموزش ، آموزش و پرورش استثنایی ، کودکان استثنایی ، تربیت ، تربیت کودکان استثنائی ، تعلیم و تربیت ، کودکان تیزهوش

خلاصه ماشینی:

"بانگاه کلی به وضعیت خاص کودکان استثنایی به تعبیری که پیشتر بدان اشاره گردید، و باتوجه به نیازهای خاص آنان، اعم از نیاز به نیروی انسانی مجرب و ورزیده و وسایل آموزشی و کمک آموزشی، و با در نظر گرفتن شرایط جغرافیائی، اجتماعی، و اقتصادی کشورو توزیع این کودکان در شهرها و روستاهای دور و نزدیک و پذیرفتن ضرورت آموزش و پرورش استثنایی، برای تعلیم و تربیت این کودکان عمدتا دو راه بیشتر به نظر نمی‌رسد، اول آنکه کودک یا کودکان استثنایی در هر نقطه و مدرسه‌ای که هستند بمانند و امکانات، اعم از کارشناسان متخصص و معلمان ویژه و وسایل و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی در آن محل فراهم گردد 9 . در پی آغاز فعالیت این دفتر، مراکز و مدارس متعددی در نقاط مختلف کشور برای تعلیم و تربیت کشور کودکان استثنایی شروع بکار کردند، مطابق گزارشهای رسمی وزارت آموزش و پرورش ده سال پس از تاسیس دفتر مذکور، یعنی در سال 1357 حدود 8000 دانش‌آموز استثنایی (عمدتا عقب‌مانده ذهنی، نابینا، ناشنوا، ناسازگار و تیزهوش)تحت پوشش دفتر مذکور مشغول تحصیل بودند. واقع این است که با توجه به ماهیت امر آموزش و پرورش استثنایی که با تولد کودک استثنایی آغاز می‌گردد و تا پایان حیاتش می‌بایست همراه او باشد، وجود سازمان مستقلی که مسئولیت شناسایی و آموزش و پرورش و بازپروری، ارشاد و هدایت کلیه افراد استثنایی را بر عهده داشته باشد کاملا ضرورت و اجتناب ناپذیر است، و تنها در این صورت است که هزاران خانواده که خود نیاز به راهنمایی و مشاوره دارند از نگرانی و سرگردانی رها شده و در جامعه ما گامی دیگر در تحقق آرمانهای مقدس قانون اساسی جمهوری اسلامی برداشته می‌شود."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.