نویسنده: سیما شمس آوری، پری؛
بهار و تابستان 1364 - شماره 32 ISC (22 صفحه - از 39 تا 60)

"وابستگی و همکاری متقابل در تعلیم و تربیت 1 که در سالهای اخیر بخصوص در آمریکای لاتین و بعضی از کشورهای جهان سوم علاقه و توجه خاصی را به خود جلب کرده است، موضوع پنجمین کنگره آموزش و پرورش تطبیقی بود که در ژوئیه 1984 رد پاریس، دانشگاه سوربن، تشکیل شد. کمیسیون دوم:«مبادلات بین المللی، همکاری متقابل، و وابستگی در تربیت» سئوالی که در این کمیسون مطرح شد این بود که چگونه همکاری و مبادلات بین المللی از طریق ارائه تعلیمات و برقراری ارتباط میتواند در ارزشیابی تعلیم و تربیت موثر واقع شود، و باتوجه به بحران اقتصادی دنیا، ارزیابی روشها و فنون تربیتی و اطلاعاتی، ابزار و وسایل مادی و مالی و تعیین رابطه بین تربیت، رشد و توسعه ملی در جهان سوم چگونه باید انجام گیرد. نتیجهگیریدر پایان باید گفت که گرچه این کنگره مسائل بسیار مهمی را در صحنه تعلیم و تربیت جهانی از دیدگاه وابستگی و همکاری متقابل مورد بحث قرار داد و بسیاری از سخنرانان به جنبههای سیاسی این مسئله و تاثیر آن برتربیت تاکید ورزیدند، ولی این سئوال هنوز بدون جواب مانده است:ممالک جهان سوم چگونه میتوانند از قید و بند وابستگی رها شوند، بدون آنکه شریانهای حیات اقتصادی آنها قطع گردد؟بعلاوه آنچه کمتر در این کنگره مورد بحث قرار گرفت موضوع تاءثیر علمای تعلیم و تربیت کشورهای جهان سوم در جریان انتقال الگوهای تربیتی غرب به کشورهای خود بود، زیرا در اکثر کشورها، نهادهای تربیتی بهمراتب مستقلتر از نهادهای اقتصادی است، البته تاثیر مستقیم سیاستهای ملی برمؤسسات تربیتی، و نقش تحصیلکردگان خارج را نباید نادیده گرفت."
- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)