خلاصه ماشینی:
آیا مراکز تربیت معلم، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی حتی اگر تمام امکانات خود را بسیج کنند میتوانند از عهده تربیت این تعداد معلم که بینیاز از کمک راهنمای تعلیماتی باشند برآیند؟لازم به توضیح است که راهنمایی تعلیماتی هرگز نخواهد توانست جایگزین تربیت معلم شود ولی با توجه به سوابق طولانی استخدام در آموزشوپرورش(روزمزد، پیمانی، رسمی)چنین پیشبینی میشود که تعداد کثیری از معلمان جدید از فارغ التحصیل دبیرستانها تشکیل دهند که بدون طی دوره تربیت معلم، به ایفای نقش معلم در کلاسهای درس بپردازند.
ولی این نکته را نیز نباید فراموش کرد که نحوه انتصاب مدیران آموزشی در ایران هرگز مبتنی بر ملاکهاو ضوابطی نبوده است که در آن بهبود کیفیت آموزش و ایجاد محیط مناسب تدریس و یادگیری شرط اصلی برای دستیابی به مشاغل مدیریت در آموزشوپرورش باشد.
طبق یافتههای یک تحقیق 6 ، معلمان در موارد زیر نیاز کمک دارند: 1)بهبود رشها و فنون تدریس-چگونگی عرضه درس، جلب توجه دانشآموز، و ارزشیابی از نتایج تدریس-2)بهرهگیری از اصول پویایی گروه در تدریس-چگونگی تغییر رفتار، ایجاد احساس امنیت، حداکثر مشارکت دانشآموزان-3)توجه به تفاوتهای فردی-روش کشف نقاط ضعف و قدرت هر دانشآموز و پرداختن به آنها- 4)استفاده از منابع موجود در جامعه-صنعتی و بازرگانی و غیره برای با معناتر کردن آموزش و یادگیری-5)ارزشیابی از تدریس-چگونگی ملاکهای تدریس طبق یکی از آراء 7 .
درباره ضرورت و هدف آن که تعلیم معلم به معلم برای رشد و یادگیری بهتر دانشآموز در کلاس درس است دلایل اقامه گردید؛زمینه اجرایی و تشکیلات لازم برای اجرای برنامه به اختصار ترسیم گشت؛و در پایان، ضمن بحث پیرامون ویژگیهای راهنمایی تعلیماتی، آموزش و آمادهسازی راهنمایان، و ارزشیابی از برنامه، به چند عامل که از مهمترین موانع آغاز برنامه با نگرشی جدید هستند اشاره شد.