چکیده:
به منظور تعیین تعداد1)سؤالهای لازم در آزمون علوم برای اندازه گیری توان حقیقی یا نمره حقیقی فرد در حد قبول و 2) تعداد تصحیح کنندة لازم برای رسیدن به پایانی مناسب بین نظر تصحیح کننده ها‘پاسخنامه های 120 نفر دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی در آزمون علوم از15 دبستان(هردبستان8نفر)به صورت تصادفی جمع آوری و با توجه به دستورالعمل تعیین شده برای نمره گذاری‘توسط 3 نفر به صورت مستقل تصحیح و نمره داده شد.در این آزمون برای اندازه گیری توانایی سطوح بالای یادگیری(فهمیدن کاربرد و تجزیه و تحلیل)برای هر فرد شرایط آزمایشگاهی فراهم می آید واز وی خواسته میشود که آزمایشهای مربوط به پنج فعالیت مختلف(سؤال)را انجام داده‘چگونگی انجام دادن آزمایش همراه بانتیجه آزمایش را با ذکر دلیل به صورت تشریحی در پاسخنامه خود بیان کند. گزارش پژوهش در قالب معرفی نظریه تعمیم پذیری ارائه شده است . بدین معنی که ابتدا ضمن مقایسه مختصر نظریه کلاسیک و نظریه تعمیم پذیری‘مفاهیم و اصطلاحات مورد استفاده در نظریه تعمیم پذیری مورد بحث قرار گرفته است ‘ سپس از طریق تحلیل واریانس"Anova" مؤلفه های واریانس مربوط به هر یک از منابع تغییرپذیری در طرحهای اندازه گیری برآورد‘وضریب تعمیم پذیری نمره هر فرد در یک سؤال مجموعه مرجع نمره های ممکن محاسبه شده است. در پایان با استفاده از مطالعات تصمیم گیری‘پاسخ سؤالهای مطرح شده در پژوهش در قالب دو طرح اندازه گیری یک رویه ای و دو رویه ای فراهم آمده است .
خلاصه ماشینی:
"بدین معنی که ابتدا ضمن مقایسه مختصر نظریه کلاسیک و نظربه تعمیمپذیری، مفاهیم و اصلاحات مورد استفاده در نظریه تعمیمپذیری مورد بحث قرار گرفته است، سپس از طریق تحلیل واریانس avonA مؤلفههای واریانس مربوط به هر یک از منابع تغییرپذیری در طرحهای اندازهگیری برآورد، و ضریب تعمیمپذیری، نمره هر فرد در یک سؤال به مجموعه مرجع نمرههای ممکن محاسبه شده است.
با توجه به محدودیتهای مورد بحث میتوان به این نتیجهگیری اشاره کرد که«نظریه کلاسیک با وجود تأثیر نسبتا طولانی بر حوزه اندازهگیریهای آموزشی و روانی و کاربرد عملی آن، فاقد انعطافپذیری لازم برای حل همه مسائل مربوط به پایایی در حوزه اندازهگیری است(5)مفاهیم زیربنایی نظریه تعمیمپذیریرویهها 1 و مؤلفههای واریانسنظریه کلاسیک بدون توجه به زمینه اجرای آزمون(زمان و شرایط اجرای آزمون، ثبات نظر تصحیحکنندگان در دفعات مختلف تصحیح)، نمره حقیقی را خصیصهای ثابت فرض کرده برای هر فرد فقط یک نمره حقیقی محاسبه میکند.
مقایسه هزینه و وقت لازم برای تصحیح 10 سؤال توسط 2 نفر یا اجرای 15 سؤال و تصحیح توسط یک نفر به تصمیمگیرنده امکان میدهد تا طرح مناسب برای اندازهگیری توان حقیقی دانشآموزان در درس علوم را مشخص سازد،نتیجهگیرینظریه تعمیمپذیری با بهرهگیری از طرحهای مختلف تحلیل واریانس، ضمن برآورد مؤلفههای واریانس و مشخص کردن سهم هریک از این مؤلفهها در نمره مشاهده شده، مفهوم پایایی در قالب نظریه کلاسیک را گسترش داده است.
برآورد مؤلفههای واریانس نمره مشاهده شده فرد در یک سؤال و یک سطح از سطوح هریک از رویههای مورد استفاده در طرح اندازهگیری، به تهیه کننده آزمون امکان میدهد تا با افزایش تعداد سطوح رویهای که مقدار یا مقادیر واریانس خطا را کاهش داده و از این طریق ضریب تعمیمپذیری نمره مشاهده شده در یک سؤال نمونه به نمره مجموعه مرجع سؤالهای ممکن را افزایش دهد."