چکیده:
به منظور شناسایی الگوهای تربیتی والدین پسران پرخاشگر وبررسی ثبات وتحول آنها در طول زمان‘51پسر پرخاشگر همراه والدین خود هر 2سال یکبار به مدت 6ماه مورد مطالعه قرارگرفتند. تعاملات والد- کودک درشرایط کنترل شده حل مسئله(آسان-دشوار)مورد مشاهده قرار گرفت .نتایج نشان داد که والدین(پدر-مادر)پسران پرخاشگر سخت گیر‘پذیرنده ودارای کنترل کامل بر رفتار فرزند خودهستند. رفتارتربیتی والدین در طول زمان نسبتا ثابت وقابل پیش بینی میباشد.نتایج تفاوت معناداری را بین رفتار تربیتی پدر ومادر نشان نداده است . تحلیل داده ها بیانگر رفتار مشابه پسران با پدر ومادر است . پسران دارای رفتار مستقل(خلاق وفعال)وروحیه همکاری ومشارکت هستند.
خلاصه ماشینی:
"ب. بررسی ثبات این نوع رفتار در طول زمان و در بافتهای 1 مختلفدر راستای شناسایی عوامل مؤثر بر رفتارهای پرخاشگری، نتایج پژوهشهای انجام شده نشان میدهند که برخی ویژگیهای کودک شامل خلق و خو، سطح فعالیت، عوامل (*)این تحقیق در مرکز پژوهشی کودکان و نوجوانان دانشکده علوم تربیتی دانشگاه مونترال به سرپرستی پروفسور ترامبلی در سال 1994 انجام گرفته است.
P. F والدین:تحلیل و اریانس چند متغیری برای ارزیابی رفتارهای والدین براساس کدگذاری فرایند خانوادگی هیچگونه تفاوت معناداری را بین رفتار پدر و مادر در مقولههای هدایتگر، آزارنده، مثبت، خنثی(بیطرف)و مشوق در سه زمان نشان نمیدهد.
در پژوهش حاضر علاقه و انگیزه معرف توجه بر تکلیف و فعال بوده است و این رفتار در هنگام حل مسئله آسان در مقایسه با زمان حل مسئله دشوار بیشتر مشاهده میشود.
براساس نتایج، پسران به طور کلی و به ویژه هنگام حل مسئله آسان دارای استقلال عمل(فعال و خلاق)بوده و فراوانی این نوع رفتارها به صورت معناداری با زمان افزایش مییابد.
براساس نتایج، فراوانی این رفتار به طور معناداری در طول زمان افزایش یافته(05/0 P 13/25- (49، 2) F )و خصوصا این افزایش برای حل مسئله دشوار از زمان 1t به 3t قابل مشاهده است.
نتایج نشان میدهد که رفتار علاقه و انگیزه در طول زمان افزایش معناداری داشته و برای حل مسئله آسان بیشتر از حل مسئله دشوار بوده است.
بحث و نتیجهگیریتحلیل و اریانس چند متغیری برای مقیاس ارزیابی تعاملات والدین-کودک ( RPP )نشان میدهد که والدین به طور کلی در تعامل با پسر خود سختگیر بوده و بر رفتار کودک کنترل دارند."