Skip to main content
فهرست مقالات

شاهان ساسانی در تلمود شاپور اول، شاپور دوم و یزدگرد اول

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 9 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : تلمود ، شاپور ، شاهان ساسانی در تلمود شاپور ، یهودیان ، شاپور اول ، شاهان ، ربا ، شاپور دوم ، بابل ، راب

خلاصه ماشینی:

تقریبا همزمان تولد چنین اثری بزرگ،تلمود دیگری در سرزمین فلسطین در شرف تکوین بود که آنرا تملود فلسطینی یا تلمود اورشلیمی می‌گویند این دو تلمود که توسط دو دسته مختلف روحانیون و استادان یهود نگاشته شده در پاره‌ای‌ مطالب باهم شبیه و در بعضی نکات باهم متفاوتند. در یکی از کتب تلمود بنام‌ Baba Mezia,70b راب یکی از مثلهای کتاب مقدس را(هرکه مال خود را برپا و سود بیفزاید آنرا برای کسیکه بر فقیران‌ ترحم کند جمع می‌نماید-کتاب امثال سلیمان نبی باب 82 آیه 8)،اینطور تفسیر می‌کند: (1)-دربارهء راب رجوع کنید به: Neusner,idia,pp. شموئیل فورا روی خود را بسوی دیگر می‌چرخاند تا از نور آتش بهره‌ای نبرد-زیرا طبق رسوم یهود غیریهودی می‌تواند در شنبه برای یهودی‌ آتش روشن کند ولی یهودی حق ندارد از آتشی که بنیت بهره رساندن به یهودی از طرف‌ یکنفر غیریهودی گیرانده شده است استفاده کند. شموئیل در این مورد وی حتی یکنفر یهودی هم در عمر خود نکشته است. در Baba Mezia,119a آمده است که شاپور قانون مالکیت یهود را که توسط ربی شمعون وضع شده بود تصویب کرد. دوره بین وفات شاپور اول(372 میلادی) و جلوس شاپور دوم(903 میلادی)دوره‌ای است که یهودیان می‌کوشند آثار ارزندهء شموئیل و راب را مورد مطالعه دقیق قرار داده و راه را برای توسعه و نضج و بالاخره‌ ختم تملود باز نمایند. قسمت مهمی از مطالب تلمود که مربوط به شاپور دوم است از مادر این پادشاه‌ ایفرا هرمز،نام می‌برد. یزدگرد اول 993-124 میلادی در مورد یزدگرد نیز مانند شاپور مسئله بر سر اینست که مقصود تلمود یزدگرد اول است با یزدگرد دوم(934-754).


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.