خلاصه ماشینی:
"از آنجا که بررسی طیف کامل و تقسیمات مندرج در هنر دینی هند-که به واسطهء حضور خدایان کثیر بسیار پیچیده است-در قالب یک مقاله ممکن نمینماید،ما در اینجا سخن خود را به معرفی یک وجه خاص از این هنر،که به (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1-پلان استوپای بارابادور،در قالب ماندالا اعتقاد نگارنده در زمرهء نابترین هنرهای قدسی قرار میگیرد،و با نظام ازلی هستی مرتبط است،و ماندالا نام دارد،محدود مینماییم.
این لفظ به عنوان اسم خاص به اشکال هندسی مربعی شکل اطلاق میشود که در سنت دینی هندویی و بودایی به عنوان هندسهء مقدس،مبنای ساخت معابد و طرحهای هنری رمزگونه دینی قرار گرفته و میگیرد.
)،سه بعدی(مجسمه)و یا بزرگتر به صورت معماری مثل برخی از معابد که در طرح و ساخت و در (به تصویر صفحه مراجعه شود) جزئیات نیز از ماندالا پیروی شده باشد.
در کتاب واستو شاسترا (Vastusastra) که کتاب (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 3-مشخص کردن جهات شرقی و غربی دستور العمل معماران برای ساخت معابد محسوب میشود تجویزات مشخصی برای ایجاد طرحهای هندسی ارائه شده است.
«دایره»مظهری است از پهنهء نامحدود و بیانتهای عالم معنا که با آسمان بیکران مرتبط است،و «مربع»که کاملترین شکل مادی است و چهار جهت جغرافیایی را در خود متجلی میکند،با زمین ارتباط دارد و معبد که این دو طرح اصلی را در خود دارد مبین (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 6-ثلاثه اعظم:آسمان،انسان و زمین.
و باز از میان این دو،ایزد محافظ کائنات(ویشنو)که به جنبه وجودی هستی مربوط است -و با انسان و دیگر موجودات جهان،که نیازمند به حفاظت هستند،رابطهء ملموستری دارد-مسند رفیعتری را اشغال مینماید.
Mandalas,Ency of Religion edited by M,Eliade, vol 9."