خلاصه ماشینی:
"3. احتمال دیگر آن است که خطاب به اصحاب ایمان از خواص اهل معرفت و شیفتگان مقام ربوبیت و عاشقان جمال جمیل باشد که با چشم قلب و معرفت باطن همهی موجودات را جلوهی حق میبینند و نورالله را درهمه ی مرائی مشاهده میکنند و آیهی کریمهی الله نورالسموات والارض (نور، 24/35) را به مشاهده معنوی و سیر قلبی دریافتهاندـرزقناالله وایاکمـبه این احتمال، امر به تقوی به این طایفه از عشاق و خواص، فرقها با دیگران دارد و ممکن است تقوی از رؤیت کثرت باشد و شهود مرائی و رائی، تقوی از توجه به غیر باشد هر چند به صورت توجه به حق از خلق، تقوی از «ما رأیت شیئا الا رأیت الله قبله و معه و بعده »7 باشد که خود مقام عادی خلص اولیا است که پای «شئ» در کار است، تقوی ازمشاهدهی الله نور السموات و الارض باشد، تقوی ازمشاهدهی هو معکم(حدید،57/4) ووجهت وجهی للذی فطر السموات والارض (انعام،6/ 79)، تقوی از جلوهی جمال حق در شجره باشد و از این قبیل آنچه مربوط به رؤیت حق در خلق است و به این منوال، امر به نظر به آنچه تقدیم برای فردا کردیم، همان حالاتمشاهده حق در خلق و وحدت درکثرت که صورت مناسب به خود را درعوالم دیگردارد.
و به معنی دیگرش که به معنی ترک باشد،دردناکتر است زیرا اگر ترک اطاعت حق و ترک حق موجب شود که حق او را ترک کند و به خود واگذارد و عنایات خود را از او قطع فرماید شک نیست که به خذلان دنیا و آخرت منتهی میشود،در ادعیهی شریفهی معصومین میبینیم دعای برای عدم ایکال مابه نفس خویش تأکید شدهاست،چه آنان میدانستند پیآمدهای این مصیبت را،وما از آن غافل هستیم."