Skip to main content
فهرست مقالات

شیوه ی برخورد قرآن با تحریف، تشابه و نسخ(4) در گفت و گو با آیت الله صادقی تهرانی

مصاحبه شونده:

(30 صفحه - از 94 تا 123)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، تحریف، نسخ، بینات، سنت، لفظ، نص، متشابه، روایات، خدا

خلاصه ماشینی:

"به دلیل {لا مبدل لکلماته ولن تجد من دونه ملتحدا} حالا این سؤال پیش می آید که وقتی پیامبر هیچ مرجع و پناهگاهی جز قرآن ندارد، پس سنت قطعیه را از چه منبعی دریافت می‌کند پاسخ می دهیم همان طور که قرآن نص و ظاهری دارد با حروف و کلمات داله بر معانی که از الفاظ بدست می آید هم چنین باطنی دارد با حروف غیر دال بر معنا مانند: الم وکهیعص وطسم وبقیه‌ی حروف مقطعه که مبنای سنت قطعیه ای است که در نص یا ظاهر قرآن نفی و اثبات نشده است و اگر سؤال شود در آغاز رسالت اسلامی که سوری حاوی حروف مقطعه نازل نشده بود سنت از کجا فهمیده می‌شد می گوییم: خود حروف آیات داله، بعدی رمزی دارد که مانند حروف مقطعه بر بعضی از احکام، دلالت می کند مثل {بسم الله الرحمن الرحیم} که در: ب، س، م، و… افزون بر دلالت لغوی {بسم} دلالتی رمزی در بیان سنت قطعیه برای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم وجود دارد در نتیجه طبق مفاد آیه‌ی مذکور و آیاتی مشابه، پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم هیچ مرجع و پناهگاهی به جز قرآن ندارد و سر منشاء سنت قطعیه هم قرآن است. بنابراین {وجاء ربک} یعنی:«جائت ربوبیة ربک فی الجزاء یوم القیامة» پس برای تفسیر متشابه دو مرحله داریم: یک مرحله‌ی غیری با ارجاع متشابهات به آیات محکمات و یک مرحله‌ی خودی، و اگر از ما سؤال کنند که آیا در نظر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم یا ائمه یک آیه‌ی متشابه هست؟ می گوییم: هرگز نیست؛ برای این‌که این تشابه در همان بعد اول حل است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.