چکیده:
هدف: برای سازمان دهی و اولویت بندی تخصصی آثار علمی، پذیرش مسایل اخلاقی و ارزش اجتماعی فرآیند پژوهش و تبعات کاربردی آن نقش مهمی ایفا می کند و به این دلیل که طیف وسیعی از افراد آکادمیک دست اندرکار پژوهش های پزشکی هستند اقدامات سوء در پژوهش های علمی، چگونگی مدیریت داده های پژوهش، و نویسندگی و انتشار مقالات مورد بررسی قرار می گیرد.
روش: در این مطالعه، با به کارگیری واژگان “scientific misconduct”, “medical research”, “integrity” 8 مقاله مرتبط در pubmed و 33 مقاله مرتبط در scholar google یافت و بررسی شد.
بحث: از یک سو، موسسات دست اندرکار پژوهش مسوول فراهم ساختن محیط مناسبی جهت محافظت از انجام درست پژوهش و برنامه ریزی و ارایه خط مشی هایی جهت مقابله با شواهد اقدامات سوء در پژوهش هستند و از سوی دیگر، در نشریات معتبر علمی این تعریف برای اقدامات سوء علمی ملاک سنجش است: "جعل، تحریف، و سرقت تالیفات یا سایر اعمالی که با اعمال پذیرفته شده در زمینه ارایه طرح پیشنهادی، چگونگی اجرای طرح، و گزارش پژوهش در جامعه علمی مغایرت دارد."
بنابراین، جهت حصول اطمینان از محافظت از انجام درست پژوهش، باید هم زمان به پیشگیری و کنترل پرداخت. جهت پیشگیری، پژوهشگر باید از اصول محافظت از انجام درست پژوهش، از جمله ثبت و نگهداری داده ها، قوانین مربوط به اجرای پژوهش، نویسندگی مسوولانه، و تعارض منافع آگاهی یابد. همچنین، لازم است سازمان های مستقل از پیش تعریف شده جهت بررسی اقدامات نادرست علمی ایجاد شوند و علاوه بر نظارت بر ثبت به موقع و کامل مدارک پزشکی، به صورت مستمر و بدون قید و شرط به کنترل کیفیت و چگونگی مدیریت داده ها نظارت کنند.
نتیجه گیری: در کشور ما، فرهنگ سازی برای تمامی سطوح فراگیران و حتی اساتید محترم حایز اهمیت است و لازم است کیفیت انتشارات علمی برای تداوم موقعیت یا ارتقای دانشگاهی جهت اعضای هیات علمی نیز بازبینی شود. قطعا یک سیستم نظارت کننده توانمند می تواند موجب کاهش اقدامات سوء علمی شود.
خلاصه ماشینی:
"بحث:از یک سو،موسسات دستاندرکار پژوهش مسئول فراهم ساختن محیط مناسبی جهت محافظت از انجام درست پژوهش و برنامهریزی و ارایه خط مشیهاییجهت مقابله با شواهد اقدامات سوء در پژوهش هستند و از سوی دیگر،در نشریات معتبر علمی این تعریف برای اقدامات سوء علمی ملاک سنجش است:"جعل،تعریف،و سرقت تألیفات یا سایر اعمالی که با اعمال پذیرفته شده در زمینه ارائه طرح پیشنهادی،چگونگی اجرای طرح،و گزارش پژوهش در جامعه علمی مغایرتدارد.
قدامات سوء علمی در فرآیند انتشار مقالات نویسندگی و انتشار مقالات:کمیته بین المللی ویراستاراننشریات پزشکی،الزامات یکسان در ارسال دست نوشتهها به نشریاتزیست-پزشکی ار در سه بخش مورد بررسی قرار داده است که عبارتنداز:1-ملاحظات اخلاقی در هدایت،اجرا و گزارش یک پژوهش و بهاین موارد میپردازد:نویسنده و همکاران او،ویراستاری،بازنگری دقیق،تعارض منافع،حریم خصوصی و رازداری،حفاظت از شرکتکنندگان درپژوهش اعم از انسانها و حیوانات؛2-موضوعات مربوط به انتشار وویرایش در نشریات زیست-پزشکی و به این موارد میپردازد:الزام بهانتشار مطالعات حاوی یافتههای منفی،بیانیههای اصلاح متن،حقچاپ و اقتباس،همپوشانندگی مقالات(از جمله ارسال دست نوشته بهبیش از یک نشریه،ارسال مقالات بیهوده،شرایط انتشار دوباره مقالات،پذیرش دستنوشتههای مبتنی بر یک مطالعه واحد(شامل تفاوت درآنالیز یا تفسیر،تفاوت دریافتهها یا روشهای گزارش شده)،ودست نوشتههای رقیب مبتنی بر پایگاه اطلاعاتی یکسان)،نویسندهمسئول،انتشار الکترونیکی،آگهیهای تبلیغاتی،نشریات پزشکی ورسانههای جمعی،و الزام به ثبت کارآزماییهای بالینی؛و 3-آمادهسازی و ارسال یک دست نوشته در دو قسمت،الف-آمادهسازیدست نوشته جهت ارسال به نشریات زیست-پزشکی و به این مواردمیپردازد:اصول کلی و راهنمای گزارش طرحهای مطالعاتی خاص،صفحه عنوان،برگه اعلام تعارض منافع،چکیده و واژگان کلیدی،مقدمه،روشها(انتخاب و توصیف شرکتکنندگان در پژوهش،اطلاعات فنی،آمار)،یافتهها،بحث،منابع(ملاحظات کلی مرتبط بامنابع،سبک و قالب منابع)،جداول،تصاویر،شرح تصاویر،واحدهایاندازهگیری،مخففها و سمبلها،و ب-ارسال دست نوشته به نشریه14."