Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی برداشت معصومانه از معارف قرآن در گفت و گو با آیت الله صادقی تهرانی (2)

مصاحبه شونده:

(22 صفحه - از 88 تا 109)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، بینات، روایات، نص، تفسیر، مادی، آیت‌الله صادقی، روح، مطلق، علم

خلاصه ماشینی:

"زیرا وجوب قصاص، حکم ثابت قرآنی است که تنها در دو صورت به دیه مبدل می شود اول اینکه: اولیاء دم، خواستار دیه باشند و در ثانی: اجرای قصاص، امکان وقوع نداشته باشد و چون از هنگام نزول قرآن مجید تا عصر حاضر، موضوع حکم قصاص در این مورد خاص به علت عدم امکان اجرای آن، منتفی بوده و قصاص نصف بدن مرد قاتل، منجر به مرگ وی می شده، بالطبع قصاص به دیه تبدیل می گردیده است ولی اکنون با پیشرفت علم پزشکی و جراحی چنان قصاصی امکان پذیر است به جز قصاص کلی نیمه سر و گردن و سینه و شکم، که اضطرارا به دیه مبدل می شود. مثلا ومن آیاته خلق السماوات والارض وما بث فیهما من دابه وهو علی جمعهم اذا یشاء قدیر (شوری،42/29) این آیه همان طور که آفرینش آسمانها و زمین را از نشانه های قدرت و رحمت ربانی دانسته، جنبندگانی را هم که در زمین و آسمان پراکنده شده اند از آیات قدرت ربانی دانسته، و «هم» در «جمعهم» نشان می‌دهد که حق تعالی در آینده ای نامعلوم، عاقلان زمینی و آسمانی را که طبعا انسانهای هر دومکانند از پراکندگی نجات داده و جمعشان خواهد کرد، در حالی که علم پیشتاز بشر هنوز در آستانه فهم، نسبت به وجود جاندارانی در بعضی کرات آسمانی است تا چه رسد به انسانهای آسمانی، و سفر کیهانی هر دو و جمع میانشان، ببینید این آیه چقدر مطلب دارد، ما از این قبیل آیات زیاد داریم، چنان که در سوره یوسف ملاحظه می‌کنیم خدای تعالی می‌فرماید: وکأین من آیه فی السموات والارض یمرون علیها وهم عنها معرضون (یوسف،12/105) یمرون چیست؟ یک مروا داریم و یک یمرون؛ یمرون از حالا تا آینده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.