Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهشی در وقف بر رسم الخط

نویسنده:

(14 صفحه - از 72 تا 85)

کلید واژه های ماشینی : وقف، قراء، قرائت، رسم‌الخط، قرآن، مصحف، وصل، تاء، حذف، کلمه

خلاصه ماشینی:

"رسم در لغت به معنای اثر و مرسوم الخط یعنی آن چه اثرش خط باشد و مراد از خط همان کتابت قرآن کریم است، که در سال سی هجری در زمان عثمان بن عفان، توسط گروهی مرکب از بزرگان حفاظ و قراء از اصحاب رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نوشته و آن را مصحف امام نامیدند و برآن اجماع کردند و نشر آن در بلاد اسلامی مجاز اعلام شد. 9 با عنایت به مطالب بالا، ملاحظه می شود که در این بخش قراء با یکدیگر متفق الرأی نمی‌باشند و مطابق با رسم الخط وقف ننمودند یعنی وجود کتبی قرآن با وجود لفظی آن مراعات نگشته است. مواردی که یاد شد ، در رسم الخط عثمانی به حذف حرف یاء می باشد؛اما بعضی از قراء از جمله،ابن کثیر،حمزه ،کسائی، ابوعمرو و یعقوب به ثبوت یاء، معارض با رسم المصحف در هنگام وقف قرائت کرده اند . کلمه لکنا ، در رسم الخط با الف نوشته می شود و چون اصل آن «لکن انا »بوده ، ابن کثیر ، ابوعمر و، عاصم، حمزه و کسائی به اسقاط «الف» در وصل و اثبات آن در وقف قرائت کرده اند . 2. حذف آنچه که در لفظ ثابت است همه علما بر این اصل متفق اند که «هاء» کنایه ـ هاء ضمیری که بر مفرد مذکر غایب دلالت دارد ـ در آخر کلمات می آید و به رسم فعل و حرف متصل می گردد ، این «هاء» اگر بین دو متحرک واقع شود، اگر حرکت ماقبل آن فتحه یا ضمه باشد ، نزد همه قراء به صله واوی قرائت می شود، مانند :‌«إنه» و چنان چه حرکت ما قبل آن کسره باشد، مکسور و با صله یایی اداءمی گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.