Skip to main content
فهرست مقالات

مقیاس سنجش صبر برای نوجوانان

نویسنده:

(16 صفحه - از 73 تا 88)

کلیدواژه ها :

صبر ،بهداشت روانی ،نوجوانان ،سلامت روانی

کلید واژه های ماشینی : صبر ، مقیاس سنجش صبر ، مقیاس ، ضریب آلفای کرونباخ زیر مقیاس ، نوجوانان ، آلفای کرونباخ مقیاس سنجش صبر ، آلفای کرونباخ زیر مقیاس صبر ، ضریب همبستگی ، مقاومت ، صبر بر طاعت

صبر از جمله ویژگی های روان شناختی و راهبردهای مذهبی است که به کمک آن می توان بر فشارهای روانی روزمره و آسیب زا غلبه نمود. این پژوهش میدانی است که به وسیله پرسش نامه حاوی 48 عبارت در سه مقوله «صبر بر سختی»، «صبر بر طاعت»، «صبر بر گناه» تهیه شده است. نمونه آماری این تحقیق 148 نفر دانش آموز دختر بودند که به روش نمونه خوشه ای تصادفی از میان دانش آموزان دختر سال اول متوسطه عمومی شهر تهران، در سال تحصیلی 86 ـ 1385 انتخاب شدند. اعتبار محتوایی این مقیاس، توسط متخصصان علوم قرآن و دین تایید شده است. پایایی این مقیاس بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 866/0 محاسبه شد.

خلاصه ماشینی:

"لازم به یادآوری است که منظور از صبر در دیدگاه اسلام، تحمل عجزآمیز نیست و معنای حقیقی آن استقامت در حوادث سهمگین و در برابر گناهان و شداید می‌باشد که موجب ایجاد روحیه قوی در راه اهداف عالیه انسانی و انجام وظیفه می‌شود. منظور از صبر در خوشی‌ها این است که، انسان به هنگام برخورد با نعمت‌ها، دچار خودخواهی و غرور نشود، بلکه بر خودخواهی و غرور خود غلبه کند. صبر در برابر مشکلات و سختی‌ها: این نوع صبر، حفظ خود و استقامت و غلبه بر مشکلات بیرونی است که از طریق مقاومت در برابر مشکلات و استمرار در مقابله با آن به دست می‌آید. به دلیل اینکه در بررسی متون اسلامی، وزنه صبر در سختی سنگین تر از صبر بر طاعت و صبر در برابر گناه بود، در تنظیم سؤالات پرسش‌نامه نیز سعی شد تا تعداد سؤالات این مقوله بیشتر باشد. اعتبار مقیاس سنجش صبر: مقیاس سنجش صبر، پس از تنظیم توسط نه نفر از استادان علوم و معارف اسلامی، از نظر مقوله‌بندی و نوع سؤالات مورد بررسی و محتوای آن تأیید گردید. ضریب همبستگی هر سؤال با کل آزمون و ضریب کرونباخ آزمون در صورت حذف هر سؤال در جدول یک نمایش داده شده است و پایانی زیر مقیاس صبر در سختی 792/0، پایانی زیر مقیاس صبر در برابر طاعت 747/0 و پایایی زیر مقیاس صبر بر گناه 517/0 بدست آمد. پس از دو هفته از اجرای مقیاس سنجش صبر، مجددا برای 30 نفر از دانش‌آموزان، که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، مقیاس مورد نظر اجرا گردید که ضریب همبستگی بین نمرات آزمون اول و دوم 93% به دست آمد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.