Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی پایه های روان شناختی و نشانگان صبر در قرآن

نویسنده:

(26 صفحه - از 143 تا 168)

این مقال به بررسی پایه های روان شناختی و نشانگان صبر از منظر قرآن می پردازد. هدف از این پژوهش بیان این مسئله است که در افراد خویشتن دار چه سازه های روان شناختی وجود دارد که آنان را قادر می سازد تا در موقعیت های دشوار خودمهارگری مهارگیری نشان دهند. با عنایت به آیات قرآن کریم باید به این سوال پاسخ داد که، چه نشانه هایی را می توان برای افراد صبور ارائه داد. همچنین در این پژوهش به اهمیت روان شناختی صبر، تعریف صبر، مفاهیم مشابه آن در روان شناسی اشاره و هفت مبنای روان شناختی برای صبر مطرح شده است.

خلاصه ماشینی:

"ج. تعریف منتخب با توجه به اینکه معنای لغوی صبر به معنای «حبس» و «نگه‌داری» است، و دانشمندان اخلاق نیز در تعریف اصطلاحی صبر این معنا را لحاظ کرده‌اند، صبر را این‌گونه تعریف می‌کنیم: «صبر نگه‌داری و کنترل نفس در حالت خاصی است که سبب پایداری در انجام کارهای سخت، تحمل سختی‌ها و مشکلات و کنترل تکانه‌های شهوانی و پرخاشگری می‌شود». این حالت خاص را شاید بتوان «سعه صدر» دانست، زیرا در قرآن «ضیق صدر» به عنوان نقطه مقابل صبر ذکر شده است: (و اصبر و ما صبرک إلا بالله و لا تحزن علیهم و لا تک فی‌ ضیق مما یمکرون( (نحل: 127) در واقع، وقتی که سینه انسان تنگ شد، حوصله و صبر انسان تمام می‌شود، ولی وقتی که سینه مانند دریا وسیع باشد مشکلات را در خود هضم می‌کند. مثلا، کسی که می‌خواهد در یک امتحان کنکور قبول شود و دشواری‌های درس خواندن را تحمل کند، باید هدفش مشخص باشد (قبولی در کنکور)، هدف ارزشمند باشد (رفتن به دانشگاه در نظرش ارزش قابل ملاحظه داشته باشد)، هدف، مورد علاقه او باشد (رفتن به دانشگاه در عین حال که ارزش دارد، مورد علاقه فرد هم باشد)، از قبول نشدن در کنکور هراس داشته باشد، بتواند از امور منافی هدف مثل خوش‌گذرانی دل بکند، موفقیت و رسیدن به هدف تنها از این طریق میسر باشد (تنها کنکور)، احتمال بدهد که در کنکور قبول می‌شود و درس خواندن برای کنکور سال‌ها به طول نکشد. , Bles, Petra and Rosenstiel Lutz von,"Self-regulation, self-Control, and management training transfer", International Journal of Educational Research, Volume 31, Issue 6, P 487-498."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.