خلاصه ماشینی:
با توجه بمطالب فوق معلوم میشود که برای اجرای متد Decroly بتدریج سه عمل ذیل را انجام میدهند: اول-مشاهده که پایه و اساس تعلیم است و تمام اطلاعات و معرفت نهائی که برای طفل حاصل میشود روی مشاهدۀ آثار و عوامل طبیعی بنا شده است.
بعد از بدست آمدن این مفردات طفل بکتاب مراجعه میکند،زندگی فیل و محل نشوونمای او را میخواند،تصاویر مربوط بآن را نیز مشاهده کرده،با شرکت اطلاعات و معرفتهائی که در اثر مشاهدۀ فیل برای او پیدا شده است و اطلاعاتی که در نتیجۀ خواندن کتابها و دیدن تصاویر تحصیل کرده قضاوت میکند که فیل حیوان قویهیکلی بوده و بیشتر در مناطق حاره و جنگلها زندگی میکند،با چهار دست و پا راه میرود و برای سواری و حملونقل در بعضی ممالک مانند هندوستان از آن استفاده میکنند و از دندانهای او که معروف بعاج است اشیاء قیمتی میسازند.
با توجه بمثل فوق معلوم میشود که در اجرای متد Decroly اول طفل را با وسایل ممکن به مشاهدۀ آثار و عوامل طبیعی که درخور فهم اوست و امیدوارند،او را بگردشها و مسافرتهای علمی میبرند تا طفل در حین این گردشها اشیاء تازهای ببیند و در او میل و رغبت بداشتن اطلاعات از اشیاء دیده شده حاصل گردد و بعد از ایجاد این میل در او شروع به پرسشهای لازم از معلم برای کسب اطلاعات مینماید و با مراجعه به کتابهائی که مربوط بموضوعات مشاهده شده میباشد و در اختیار او قرار میدهند مطالب و اطلاعات لازم را جمعآوری میکند و شخصا با کنجکاوی و تفحص بسیار در کتابهای مزبور آنچه را که راجع بموضوع مورد مشاهده میبیند استخراج کرده در دفترچهای مینویسد و اگر احتیاج به پرسش از معلم داشته باشد درصدد پرسش برمیآید.