خلاصه ماشینی:
"اما تفسیر2(سید رشید رضا"(که در آن از استاد و پیشوای خود"شیخ محمد عبده"3پیروی نموده است)نیز"شیوه پژوهش"جدیدی را ارئه ننموده است،وی همه هم و کوشش خویش را در این جهت قرار داده است که بر پیکر"نظام کهن تفسیر قرآن" لباس"عقل جدید"بپوشاند،و با اینکه او نتوانسته است در شیوه تفسیر کلاسیک تعدیلی جوهری و بنیادین بوجود بیاورد،اما حداقل توانسته است در صف مسلمانان عاشق تجدید و تحول ادبی و فرهنگی،تمایل جدید و شدیدی را پیرامون یک سلسله بحثها و انتقادهای مذهبی بیافریند"4با همهء این حوال"مشکله تفسیر"همچنان خطیر و در سایه حساسیت ظریفبافی است،از یکطرف نسبت به اعتقاد انسان معتقد به"مکتب دکارت"،و از سوی دیگر نسبت به مجموعهای اندیشههای رائجی که اساس فرهنگ ملی ما را تشکیل میدهند...
در سال 1872 با سید جمال الدین افغانی ملاقات کرد،اما بعدها تماسها تکرار شد و میان آن دو ارتباطی وثیق و محکم برقرار گردید،آنطور که شخ بشدت تحت تاثیر اندیشههیا"سید"قرار گرفت و آفاق جهان اسلام به روی او گشوده گشت،سالها نشریهای را تحت عنوان"الوقایع المصریه"که ریاست هیئت تحریریه آنرا بعهده داشت انتشار داد این در زمان حکومت"خدیو توفیق"که سید جمال از مصر تبعید شده بود جریان داشت وی نیز بعدها تبعید گدید و مدتی در بیروت و مدت زمانی نیز در پاریس اقامت گزید و در همین هنگام باتفاق"سید م"مجله"العروه الوثقی"را در جهت مبارزهء با استعمار و استبداد در کشورهای اسلامی منتشر ساخت شیخ محمد عبده دعوتهای اصلاحی خویش را بر بنیادهای سهگاه ذیل استوار ساخته بود: 1-بازگشت به اسلام اصیل آنطور که در صدر اول بود،بویژه احیاء اندیشهء اسلامی نسبت به آزادی و اجتهاد."