Skip to main content
فهرست مقالات

عیسی پیامبر اسلام (2): قدرت گرایی و جمود کلیسا

نویسنده:

(6 صفحه - از 65 تا 70)

کلید واژه های ماشینی : کلیسا ، مسیح ، تثلیث ، تعلیمات اصلی حضرت مسیح ، عیسی پیامبر اسلام ، انجیل ، عصمت ، کتب مقدس ، قدرت ، ماسک

خلاصه ماشینی:

"بنابراین،برای اثبات عقیده تثلیث میان آنچه کتابهای مقدس گفته بودند و آنچه سران کلیسا مطرح می‌کردند،اختلاف آشکاری وجود داشت،نظریه‌ای که مورد ادعاء بود،براساس وحی خاصی بود که بر کلیسا"عروس عیسی‌"1نازل شده بود، بدینجهت است که-به عنوان نمونه-پاپ ضمن نامه‌ای که در آن،فرافولجنتیو را مورد توبیخ قرار می‌دهد،چنین می‌گوید: "موعظه کتب مقدس،چیز مشکوکی است،کسی که ملازم کتب مقدس باشد، ایمان خود را تباه خواهد کرد. همواره مبارزاتی در برابر انحرافاتی که نسبت به تعلیمات حضرت مسیح پیدا شده بود،وجود داشت همانگونه که کلیسا بیش از اندازه قدرتمند می‌شد،انکار تثلیث‌ نیز بسیار خطرناک می‌شد و مرگی حتمی به دنبال داشت اگرچه لوتر،کلیسای رم را رها کرد،ولی شورش او فقط در مقابل قدرت پاپ بود و به همان نسبت در مقابل نظرات‌ اصولی کلیسا،نتیجه این شد که وی کلیسای نوینی تاسیس کرد و خودش رئیس آن شد، همه نظرات اصولی مسیحی پذیرفته شد و باقی ماند. اینها همه محصول آراء تاریخی و نتیجه موقعیت‌هایی است که ممکن بود به‌طور کاملا متفاوت،پیش آید با اینهمه دیر یا زود علیرغم این عقاید تعصب‌آمیز که محصول آن جریانات،خود نیرویی تغییردهنده می‌شود عقیده خالص اولیه باقی ماند،تعقل‌گرائی یک عادت زشت است که دامنگیر مسیحیان‌ نیز شد،آنها هنگامی که از چنگال یهودیان فرار کردند،به التقاط و اقتباس از فلسفه‌ (3)-واژه Infallibility به معنی خطاناپذیری،همان است که در کتب کلام‌ اسلامی عصمت خوانده می‌شود بحث انبیاء یکی از بحثهای مهم علم کلام است در این‌ باره فرق مختلف اسلامی نظرات گوناگون دارند،به نظر اشاعره،پیامبران،تنها معصوم‌ از کفر و کذبند و به نظر معتزله،تنها از گناهان کبیره معصومند،شیعه امامیه،نه تنها پیامبران را در بعد گناه،از همه گناهان معصوم می‌دانند بلکه معتقدند که آنها از دو بعد دیگر که عبارت است از تلقی و ابلاغ وحی نیز معصومند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.