خلاصه ماشینی:
"1)کاربرد واژهها و اصطلاحات حماسی: فر:در یوسف و زلیخای شاهین و فتحنام عمرانی:34 شاهین: دگر آن هفت گاو خشک و لاغر بود آن هفت سالی خشک و بی فر عمرانی: به بینایی خود ما را فر داد کمال و دانش و عقل و بصر داد رخش:در گنجنامهء عمرانی:35 چون رخش سخن کشد طبیعت نه چرخ فلک کشد جنیبت 2)واژهها و اصطلاحات غنائی عرفانی در ساقینامهء عمرانی:36 رند: رندی و عاشقی و مخموری بهتر از کبر و زهد و مغروری خرابات: صبح تا شام در خراباتم شام تا صبح در مناجاتم پیر مغان و مغبچگان: مطربی دوش پیش پیر مغان چنگ میزد یه پیش مغبچگان درد:در اردشیرنامه شاهین:37 گردان ز نبید مست گشتند دردی کش و می پرست گشتند نگاهی به آثار فارسیهود از دیدگاه صناعات ادبی: با در نظر گرفتن محدودیتهای اقتصادی،اجتماعی،و فرهنگی یهودیان ایرانی،و توصیهء jan rypka ،اگر ادبیات فارسیهود را از دیدگاه و شرایط نویسندگان و خوانندگان آن بررسی کنیم کوشش آنها برای ابراز اندیشه و احساسات خود در قالب سخنان ادبی، ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد.
در انتخاب نخلستان عمرانی در انتقاد از تظاهر و ریای رهبران جامعه و متأثر از حافظ و موش و گربهء عبید زاکانی چنین گوید:49 حافظ: واعظان کاین جلوه در محراب و منبر میکنند چون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند عمرانی: همه روز و شب در پی باطلند اگر راست پرسی ز حق غافلند به تزویر چون گربهای عابدند که از بهر موشان همه زاهدند به خلوت گرفتار نفس و هوا به محفل همه زاهد و پارسا ز معنی و صورت همه بیخبر شکم پرور و کودن و بی هنر جایگاه فارسیهود در ادبیات و فرهنگ ایران: 1)ارزش زبانشناسی فارسیهود:ادبیات فارسیهود تا قرن نوزده میلادی به غیر از خوانندگان به خصوص خود در جامعهء یهودی ایرانی مورد توجه علمی قرار نگرفته بود."