نویسنده: رکنی یزدی، محمدمهدی؛
تابستان 1384 - شماره 87 علمی-ترویجی/ISC (14 صفحه - از 4 تا 17)

"2ـ در زیارت آل یاسین اصول اعتقادات شیعه امامیه از شهادت به توحید و نبوت و امامت امیر مؤمنان علی علیهالسلام و یازده فرزندش که همه معصوم و حجت خدایند و رجعتشان حق است بیان شده؛ و مسأله معاد به تفصیل با تعبیر به حق بودن مرگ و سؤال قبر و رستاخیز و صراط و نظارت الهی (مرصاد) و میزان و حساب و بهشت و دوزخ مطرح گشته است، همچنین سعادت و شقاوت وابسته به اطاعت و مخالفت آنان معرفی شده، و امام گواه بر این عقاید گرفته شده است. شیخ صدوق رئیس محدثان و پیشرو فقیهان شیعه در ابتدای کتاب کمال الدین و تمام النعمه بحثی خردمندانه ذیل عنوان «الخلیفة قبل الخلیقة» (جانشین پیش از آفرینش) کرده، با طرح آیه مذکور به استدلال میپردازد که حکمت در وجود خلیفه از حکمت در آفرینش مقدم است، و بدین جهت در خلقت به آن آغاز کرده است؛ زیرا او حکیم است و حکیم کسی است که مهمتر را بر مهم مقدم دارد، و این کار حکیمانه تصدیق گفتار امام صادق علیهالسلام است که میفرماید: حجت خدا پیش از خلق و همراه خلق و پس از خلق است (3) . در این روایات تصریح شده که اراده (مشیت، خواست) آفریدگار مانند اراده و خواست ما نیست که پس از تأمل و تفکر و پیدا شدن شوق و عزم و دیگر حالات روانی باشد، بلکه اراده خدای تعالی احداث و ایجاد چیزی است نه غیر آن (2) ؛ چنان که در قرآن مجید هم آمده: «انما قولنا لشیء اذآ اردناه ان نقول له کن فیکون» (نحل / 40)؛ ما وقتی چیزی را اراده کنیم همین قدر به آن میگوییم: «باش»، بیدرنگ موجود میشود."
- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)