چکیده:
در این مقاله در آغاز به تعریف«اضافه»اشاره شده است و سپس به تقسیمبندی انواع اضافهها-اضافههای حقیقی و مجازی-در دستور سنتی،پس از آن در اصطلاح«اضافههای مجازی»بازاندیشی شده و تقسیمبندی دیگری برای انواع اضافهها پیشنهاد شده است.این تقسیمبندی بر اساس «برجستهسازی»،«خودکاری»و«نقش ادبی»زبان صورت گرفته است.در پی تبیین این تقسیمبندی تازه،برخی ویژگیهای«تشبیه»مورد بحث قرار گرفته و نمونههایی از متون کهن نقل شده است که-با توجه به ویژگیهای اساسی«تشبیه»-در شمار اضافههای تشبیهی قرار نگرفتهاند.این اضافهها که از پیوند یک اسم ذات و یک اسم معنا پدید میآیند،گونهای دیگر از «اضافههای زبان ادبی»به شمار آمده و«اضافههای تعینی»نام گرفتهاند.در بخش دیگر نمونههایی از تعینبخشی در زبان معیار نقل شده است.مطالب مطرح شده در بخش نتیجهگیری جمعبندی شدهاند.
خلاصه ماشینی:
"گرفته و نمونههایی از متون کهن نقل شده است که-با توجه به
دیگر نمونههایی از تعینبخشی در زبان معیار نقل شده است.
این مقاله کوششی است برای بازشناساندن یکی از انواع اضافههای زبان ادبی که تا به حال
معرفی شدهاند اما به نظر میرسد اضافههای زبان ادبی هنوز به همان دو گونهء استعاری و
همان دو گونهء مذکور،مطرح شده است و انواع جدید اضافههای زبان ادبی ذیل اضافههای
تشبیه نیستند؛در بسیاری موارد این نمونهها را بی اشاره به وجه شبه،اضافهء تشبیهی گفتهاند.
تقسیمبندی متنوعی دربارهء انواع اضافه ارائه شده است(همان:141).
حالآنکه در بسیاری موارد تقسیم تمام«اضافههای زبان ادبی»به این گروه ناممکن است و
مانع شناخت دیگر انواع اضافههای زبان ادبی شده است.
انواع گوناگون اضافهها را میتوان به دو گروه کلی تقسیم کرد:اضافههای زبان غیر ادبی،
اسم ذات ویژگیهای مشبه به را ندارد و پیوند اضافی دو جنبهء اساسی تشبیه(اقناع و اغراق)را ایجاد
تقسیمبندی کهن از انواع اضافههایی که زبان را برجسته میکنند و به آن نقش ادبی میدهند
با این نگاه میتوان انواع دیگری از اضافهها-جز اضافههای استعاری و تشبیهی-را
بلاغت و دستور سنتی از جملهء اضافههای تشبیهی شمرده میشوند،رابطهء تشبیهی میان مضاف و مضاف الیه وجود ندارد و وجه تشبیهی نمیتوان میان آنها به دست داد.
نمونههایی از تعینبخشی در زبان معیار نیز به چشم میخورد اما این نمونهها،زبان را به
(6)در برخی کتابهای دستور از جمله کتابی که تعریف اسم ذات از آن نقل شده است.
توجه در مورد این اسمها آن است که مرئی بودن آنها موجب نمیشود آنها را در ردیف"