چکیده:
(IBهدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نحوهء عملکرد ده کودک مبتلا به سندرم داون فارسی زبان در درک ساختارهای نحوی ساده و مرکب برای شناسایی و ارزیابی نقاط ضعف و قوت آنان میباشد.به این منظور،تشابهات و تفاوتهای عملکرد زبانی آنان با عملکرد ده کودک طبیعی به عنوان گروه کنترل مورد ارزیابی قرار گرفت تا الگویی دربارهء رشد و عملکرد زبانی گروه داون در زمینهء درک نحوی حاصل گردد.آزمودنیهای پژوهش از هردو جنسیت بودند و بر اساس سن عقلی 7-8 سال هماهنگ شدند.برای بررسی تواناییهای نحوی کودکان،آزمون درک زبانی به صورت مطابقت تصویر-جمله تدوین گشت.پس از تحلیل دادههای آزمون درک زبانی مشخص گردید که گروه داون در درک ساختارهای ساده،مرکب،مرکب همپایه گروه طبیعی عمل کردند و این مسئله در میانگین امتیازهای ساختارهای مرکب نمایان بود.
و مرکب ناهمپایه بسیار ضعیفتر از
خلاصه ماشینی:
"ناتوانی زبانی آنان مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت الگویی از رشد نحوی این کودکان در
مبتلا به سندرم داون در درک ساختارهای نحوی ساده و مرکب و نیز تعیین روند رشد زبانی
2-در عملکرد کودکان داون و طبیعی فارسیزبان در زمینهء درک ساختارهای نحوی ساده و
1-درک زبانی کودکان مبتلا به سندرم داون فارسیزبان در ساختارهای نحوی ساده بیشتر
2-درک زبانی کودکان طبیعی در ساختارهای نحوی ساده و مرکب بالاتر از کودکان مبتلا به
زبانی میتوان به مهارتهای حافظه کوتاهمدت کلامی اشاره کرد که در گروه مبتلایان به این سندرم بسیار کم است(چپمن،سیونگ،شوارتز و کیرینیگبرد،2000:348).
داخل کشور نیز پژوهشهای بسیاری در حوزهء کودکان مبتلا به سندرم داون انجام گرفته است اما از آنجایی که عمده توجه این پژوهشها معطوف به حوزهء ساخت واژه است تا نحو و در
طراحی شده نمایانگر دانش زبانی کودک دربارهء ساختارهای نحوی است بلکه این آزمونها
بررسی بین گروهی عملکرد کودکان داون و طبیعی در درک ساختارهای نحوی ساده مشخص میکند که توانایی درک زبانی کودکان داون پایینتر از
کودکان و نوع آزمون انجام شده(درک زبانی)ضریب معناداری زیر 05/0 است در نتیجه تفاوت
با توجه به نوع کودکان(داون یا طبیعی)و نوع آزمون انجام شده(درک زبانی)ضریب معناداری
آن است که توانایی درک زبانی کودکان داون در ساختارهای نحوی موصولی فاعلی اندکی کمتر
(به تصویر صفحه مراجعه شود) در مجموع به نظر میرسد که عملکرد زبانی کودکان داون در آزمون درک ساختارهای نحوی
عملکرد زبانی کودکان داون در آزمون درک ساختارهای نحوی ساده بسیار بهتر از ساختارهای
در میانگین امتیازهای ساختارهای نحوی مرکب نیز اختلاف معناداری بین گروه داون و طبیعی"