چکیده:
تفاوت های مهم و اساس شعر سنتی و شعر نو را می توان در مقایسه شعر«الحمی»از متنبی و شعر«الوصیه»از بدر شاکر السیاب که از پیشگامان شعر نو در جهان غرب به شمار می آید، مشاهده کرد.وجود ابهام در شعر نو،جایگزینی لذت ساده شعری به جای لذت های بیانی و بدیعی و غلبه حالت توصیفی بر بیانی و تهی بودن از ویژیگی خطابی و...از ویژیگی های شعر نو می باشد. شناخت اساطیر،آشنایی با زمینه های فکری و عقیدتی و تحولات سیاسی-اجتماعی عصر شاعر، محوریت یافتن معنا یا مفهومی خاص در آثار شاعر از زمینه های درک نماد در شعر معاصر به شمار من آید.ذکر کلمه یا عبارتی خاص،تأکید و تکرار،لحن و فضای عمومی شعر،قرینه ها یا کلید هایی است که ما را در گشایش رمز،یاری می کنند.
خلاصه ماشینی:
"محوریت یافتن معنا یا مفهومی خاص در آثار شاعر از زمینه های درک نماد در شعر معاصر به شمار
پیش از ورود به بحث زمینههای درک رمز و نماد در شعر معاصر عرب،بهتر است تفاوت
سیاب برای بیان بیماری خویش از شیوه هنری دیگری استفاده کرده است.
شعر سیاب مانند رائحه و شمیم عطر است که به راحتی از دل شاعر بر میخیزد و بر دل ما
تفاوت اصلی بین این دو شعر در پرداختن به موضوع است.
شعر سنتی برای شاعر ایجاد میکرد رها شود تا بتواند حرف دل خود را به آسانی بیان کند سطور
نازک الملائکة و عبد الوهاب البیاتی با آغاز ورود اسطوره به شعر عربی معاصر همراه بوده است.
سیاب نیز به این نکته اشاره کرده و معتقد است شاعران غربی،برخی از
(تموز)در شعر الیوت و سیاب در این است که الیوت در سرزمین سوخته که در سال 9291 یعنی
شاعر برای آنک اوج دردمندی خویش و سرزمین ستمدیده خود را نشان دهد اعلام میکند
این شعر که به مناسبت آغاز انتفاضة یعنی ماه مارس 5791 و روز زمین سروده شده به
شعر معاصر،آشنایی آنان با زبان انگلیسی یا فرانسه و به طور کلی ادبیات مغرب زمین بوده است.
آنجا که ادیپ برای خود وطنی جز کرنت نمیشناخت از این سرزمین دور شد تا از آن سرنوشت
پنه لوپه برای سردواندن خواستگاری خود اعلام کرد پیش از آنکه دوباره همسری برگزیند باید
مردم به کودکی که در جستجوی مادر خویش است و برای یافتن او پافشاری میکند می"