خلاصه ماشینی:
"برای نمونه،برخی شخصیتها و موقعیتهای داستانی کتابهای پرایدان اثر لوید الکساندر(86-4691)برآمده از دل اساطیر ویلز(سلتیک)بودند، اگرچه استفاده مدبرانه وی از طنز(بهویژه در نخستین کتاب مجموعه)حساب وی را از دیگر نویسندگان فانتزی والا از قبیل سوزان کوپر،اورسولا کی.
زمان،جادو و زندگی هرروزه در نقطه مقابل فانتزی والا که گذشته اسطورهای را که هرگز وجود خارجی نداشته،بهکار میگیرد،فانتزیهای (قصههای)قبل از خواب،به شخصیتهای کودک آثار اجازه داد تا از زمان حال بگذرند و بهدورانهای تاریخی و مکانهای مختلف در گذشته یا آینده سفر کنند.
شخصیتهای کودک اصلی داستانها،از طریق این برهم زدن نظم متداول زمان، اقدام به سفر و کسب تجربه در زمان و مکانی دیگر میکنند تا خود را بهتر بشناسند.
شادمانی تام لانگ،در باغ نیمه شب تام(8591)،اثر فیلیپا پیرس،بهخاطر سفر بهگذشته،وقتی ساعت سیزده ضربه میزند و بازی با رفیقی در محوطه یک باغ زیبا،نتیجهای عمیق در پی دارد؛همچنانکه در زمان غور میکند،به این میاندیشد که چهطور میتوان از آن استفاده کرد:«تام دوباره با خودش فکر کرد:شبانهروز از 42 ساعت بیشتر نمیشود،فرشته نگهبان ساعت پدربزرگ قسم خورده است.
لوید الکساندر عنوان میکند که«بچهها عاشق فانتزی هستند و از آن لذت میبرند و من بر این باورم که آنها بهتجربیات فانتاستیک،بهعنوان بخش مهمی در جریان رشدشان نیاز دارند»و جین یولن اشاره میکند که فانتزی«واقعیت زندگی نیست،اما زندگی در حقیقت است.
»برجستهترین فانتزیهای موجود در فرهنگ کودک و نوجوان معاصر،فقط گواهی بر این میل بزرگسالان نیست که نوجوان به باور کردن چیزهای ممکن ادامه میدهد،بلکه بر نیروی بنیادی و پایدار روایتهای شگفت برای لذت،کشمکش و تحت تأثیر قرار دادن خوانندگان کمسن و سال تأکید دارد."