خلاصه ماشینی:
"واژه کفر به تنهایی در این معانی کارآمد است و در آیات گوناگون به معنای خاص انصراف یافته است، و یا واژه «هدی» که در ساختهای مختلف به چندین معنی آمده است،4 و مفسران و قرآن پژوهان با معیارهای مختلف چنین معانی را بیان کردهاند لکن بحث حاضر، تعریف مستقیم این واژگان را در اسلوبهای نحوی خاص استعمال شده در قرآن جست وجو میکند، به عنوان مثال در آیه شریفه: اهدنا الصراط المستقیم.
صراط الذین أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم ولا الضالین(فاتحه، 1/6 ـ7)، صراط مستقیم به راه آنانکه مورد انعام خداوند هستند، تعریف شده و این تعریف در قالب اسلوب بدل بیان گردیده است.
(یس،36/61) عبارت «هذا صراط مستقیم» نص تعریف است و مبتدا «هذا» عبادت یا عبودیت خداوند را مصداق «صراط مستقیم» معرفی کرده است و به دیگر سخن در این آیه «صراط مستقیم»، با ارائه مصداق یعنی عبادت یا عبودیت برای خداوند، تعریف شده است.
(مائده، 5/119) در این آیه نیز «فوز عظیم» با ارائه یک مصداق یعنی رضایت دو سویه بین خدا و بنده تعریف شده است.
7. اسلوب پاسخ استفهام این اسلوب بیشتر در پاسخ عبارت «یسئلونک عن»، «وما أدراک ما» و یا جملات استفهامیه که از معنای اصلی خود خارج شده ومفید تقریر و اثبات گشتهاند، بیان میشود، به مانند آیات شریفه: یسئلونک عن الروح قل الروح من أمر ربی وما اوتیتم من العلم إلا قلیلا.
نگارنده در تتبعی که داشت و تمام آیات را چندین بار از ابتدا تا انتها بررسی کرد دریافت که این هشت اسلوب از پرکارترین اسلوبهایی است، که به نظر قرآن کریم واژگان خود را در قالب آنها مستقیما تعریف میکند."