چکیده:
ردیفها در شاهنامه جز چند مورد-که بیش از یک کلمه تشکیل شده-همه ساده و عاری از تکلف است،در سراسر شاهنامه یک ردیف جملهای تمام ارکان یا شبهجملهای دیده نمیشود؛بیشتر ردیفها فعلی است و پس از فعل،ردیفهای ضمیری از پرکاربردترین آنهاست. از 10684 شعر(بیت)تعداد 2567 بیت مردف است که از مقایسه ابیات مردف به کل اشعار(ابیات)درصد 51/47%حاصل میگردد.
خلاصه ماشینی:
"همه سوی دستان نهادند روی ز زابل به ایران نهادند روی 0452/683/5 تصدیر این زیبایی و جمال ادبی که از سویی«تکرار»و از دیگر سو به احتمال«جناس»نیز هست،یکی از جلوههای هنری و بلاغی است که در خلق موسیقی بیت کم اثر نیست؛ تکرار ردیف یا بخشی از آن و یا مشتقات ردیف در صدر و حشو مصراع اول خوش آوا و دلنواز است: اگر نام را باید و ننگ را و گر بخشش و رزم و آهنگ را 8402/371/8 تو داری بزرگی و گیهان تراست همه بندگانیم و فرمان تراست 826/641/7 گهر خواست از گنج و دینار خواست گرانمایه یاقوت بسیار خواست 241/361/7 نیز-ج 8542/544/7،ج 7941/89/9 مر او را ستاینده کردار اوست جهان سربهسر زیر آثار اوست 86/932/5 نیز-9012/431/9 چه مردی بدو گفت نام تو چیست ز دریا چه یابی و کام تو چیست 961/99/7 سپه بازگشتند چون تیره گشت که چشم سواران همی خیره گشت 4751/923/5 سپه را درم داد و دینار داد همان کشور و مرز بسیار داد 2/343/6 بد آید به مردم ز کردار بد بد آید به روی بد از کار بد 143/751/6 به آورد گه با تو جنگ آورد دلیرست و جنگ پلنگ آورد 354/262/5 غمی شد تهمتن چو بیدار شد سر پر خرد پر ز پیکار شد 26/503/4 مکن شهریارا جوانی مکن چنین بر بلا کامرانی مکن 448/862/6 نه من شاد باشم نه فرزند من نه پرمایه گردی ز پیوند من 5661/801/3 نیز-1061/111/4،535/492/7 که این کار چن بود و کردار چون بدان بیشه با خوک پیکار چون 584/73/5 که بهر تو این آمد از رنج تو یکی تنگ تابوت شد گنج تو 6781/901/7 نیز-09/002/7،486/203 ز تو باز ماند همین رنج تو به دشمن رسد کوشش گنج تو 7111/76/7 نیز-9402/331/3،207/543/7،409/601/8،74/31/9،133/03 همو بود جنگی و موبد همو سپهبد همو بود و بخرد همو 7563/662/7 طلایه نه و دیدبان نیز نه به مرز اندرون پهلوان نیز نه 2241/683/7 اگر نان بدی در تنم جان بدی اگر چند جانم به از نان بدی 389/163/7 نیز-1262/171/3،131/113/7،5112/524."