چکیده:
در مقاله حاضر این دیدگاه مطرح شده است که اینترنت علاوه بر اطلاع رسانی موجب بروز تحولات هستی شناختی در کاربران نیز می شود. شخص با ورود به اینترنت به دنیای مجازی گام می گذارد. این سپهر مجازی امکان هویت سازی رابه اشکال جدیدی فراهم می آورد.
این امر در نهایت به تکثر هویتی و رشد فردیت در شخص می انجامد. به عقیده نویسنده، نظریه های متعارف درباره هویت قادر به توضیح این مساله نیستند. از این رو، وی برای تشریح تاثیرات هویتی اینترنت در کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه از نظریه بازتابی هویت استفاده کرده است.
خلاصه ماشینی:
"این امر هر دو دستهکشورهای در حال توسعه و صنعتی را شامل میشود؛با این تفاوت که افزایش کاربریاینترنت و تشدید این وضع فوق مدرن در جهان سوم میتواند به بروز بحرانهایهویتی شدیدی در این جوامع منجر شود که تبعات فرهنگی زیادی را نیز به بار خواهد آورد.
به عقیدهی«گیدنز»هویت امری ساخته(1)- noitcurtsnoC (2)- ytivixelfeR &%02414MMFG024G% شده است و ساخته شدن آن پایانی ندارد؛چون فرد مدام دانش و اطلاعات خویش رادر راه تعریف و نظم دادن دوباره به فعالیتها و هویتش و چگونگی بازنمایی اینهویت در جهان صرف میکند و به همین دلیل هویت حالت بازتابی دارد و در نتیجهایستا نیست(پنا و دیگران1،1999:32).
در اینترنت افراد صرفا در ردهی تولیدکننده یا مصرفکننده قرارنمیگیرند؛بلکه میتوانند هر دو نقش را همزمان داشته باشند و اینترنت به عنوان یکواسطهی ارتباطی میان آنها عمل کند و تسهیلات لازم در این زمینه را در اختیار آنان(1)- cigolotno (2)- aibohponhceT (3)- kcolloK dna htimS (4)- ytinummoC kroW teN قرار دهد.
اینترنت شبیه یک بازار ارتباطی است و همین بهتکثر هویتی و رشد فردیت کمک میکند و اشکال ابراز وجود شخصی را متنوعتر میکند،اما در عین حال نمیتوان از این ایراد چشمپوشی کرد که وسایل ارتباطی به تدریجنقش فزایندهای در سست کردن انسجام اجتماعات واقعی و ذرهای کردن جوامع انسانیدارد(سندی ولر و هند3،2002:202).
بدون آنکه خواسته باشم در این مورد به یک داوری مثبت یا منفی مبادرت ورزم،باید خاطرنشان کنم که وسایل ارتباطی دیجیتالی این فرصت را در اختیار شهروندانکشورهای مختلف قرار داده است که هویت جدیدی را برای خود در سپهر مجازیآماده کنند و مطابق با همین شکل از هویتیابی به جهان پیرامون خویش سامان بخشند."