چکیده:
از دههء پنجاه به بعد در فرانسه فضائی برای تولد نقدی مهیا میشود که ریشههای شکلگیری آن را اساسا باید در کارهای فیلسوف فرانسوی گاستون باشلار1جستجو کرد.اساس این حوزهء جدید در نقد بر مفهوم تازهای که به مضمون داده شد بنا نهاده شده است.مضمون دیگر به معنای سوژهای که نویسنده آگاهانه در اثر خود بدان میپردازد نبوده،بلکه در این حوزه مضمون اشاره به هسته مرکزی دنیای تخیلی و کاملا شخصی و انتزاعی خالق هنری دارد که در حین تولید اثر و خلق ساختارهای کلامی و شبکههای واژهای و تصویری جلوهای عینی به خود میگیرد.ازجمله منتقدینی که در این حوزه تاثیر بسیار از آراء و عقاید باشلار میگیرد،ژرژ پوله2نام دارد.پوله اساسا نقد را فعالیتی میداند که در آن منتقد خود را به دنیای تخیلی و جهان اندیشهای و احساسی نویسنده نزدیک کرده تاجائیکه اثر به آیینهای برای نمایاندن دنیای درونی او تبدیل میشود.لذا نقد مضمونی از دیدگاه پوله نقدی است مبتنی بر همدلی کامل منتقد و نویسنده.در این مقاله ابتدا به معرفی اجمالی این حوزهء جدید در نقد پرداخته میشود. سپس آراء،عقاید و روششناسی ژرژ پوله مطرح میگردد،و درنهایت به گرایش اصلی نقد پوله که مطالعه درخصوص درک مقولههای زمان و درک در نویسندههای مختلف است اشاراتی خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"مضمون دیگر به معنای سوژهای که نویسنده آگاهانه در اثر خود
و کاملا شخصی و انتزاعی خالق هنری دارد که در حین تولید اثر و خلق ساختارهای
اساسا نقد را فعالیتی میداند که در آن منتقد خود را به دنیای تخیلی و جهان اندیشهای و
احساسی نویسنده نزدیک کرده تاجائیکه اثر به آیینهای برای نمایاندن دنیای درونی او
لذا نقد مضمونی از دیدگاه پوله نقدی است مبتنی بر همدلی کامل منتقد و
انتزاعی خالق هنری است که به اشکال مختلف خود را در
هسته مرکزی دنیای تخیل نویسنده دارد که در اثر دائما
مبتنی است بر دریافت دنیای انتزاعی و آگاهی نویسنده
را نفی میکند:یکی اینکه خالق را حاکم مطلق اثر خود
این است که زندگی او تنها در زمان معلق نمانده است،
اساسا به دنبال این است که چگونه یک اثر که برگرفته از
اساسا هم و غم اصلی ژرژ پوله در نقد یک اثر این است که
منتقدین نقد مضمونی،نقد پوله نقدی است مبتنی بر
نزدیکی و شباهت بسیار خود نقد با اثر مربوطه میشود.
این مهم اشاره دارد که نقد پوله در کثرت و تنوع آثار یک
هرچند در این اثر روش نقد پوله
لحظه در آثار این نویسنده لحظهای است که
زندگی میکند گذشته را خود حفظ کرده است.
پوله ابتدا بر این اعتقاد است که رمان پروست در
است پروست ارتباط ویژهای بین فرد و مکان به وجود
پوله در بخش دیگر اثر خود به یکی از خصوصیا مهم
سپس پوله عنوان میکند که در اثر پروست این تنها
دنیای حسی-درونی نویسنده است که ریشه در ضمیر"