چکیده:
این نوشته، به معرفی و نقدی خلاصه از کتاب نظریههای سکولار و مذهبی در رشد اخلاقی پرداخته است. در این نوشته، پس از معرفی نویسنده کتاب، فصلبندی و خلاصه محتوای کتاب ارائه میشود. سپس نکاتی نقدگونه درباره محتوای بخش سوم کتاب و توفیق نویسنده در دستیابی به هدفی که مدعی آن است بیان میگردد. در پایان، فهرستی از دیگر آثار همین نویسنده ارائه خواهد شد. محتوای بخشهای کتاب چنین است: بخش اول، چارچوبی برای مقایسه نظریهها ارائه میکند؛ بخش دوم، به نظریههای سکولار میپردازد؛ بخش سوم، مدعی ارائه نظریههای نهفته در آموزههای ادیان است و بخش چهارم، تاملات پایانی نویسنده را تشکیل میدهد.
خلاصه ماشینی:
"2. افزون بر این، نویسنده بخشی از یک فصل را به هر یک از سه دین یهود، مسیحیت و اسلام اختصاص داده است و بهدور از واهمه شایع دیگر نویسندگان این حوزه، بارها واژههای اسلام، اسلامی و مسلمان را آورده است و در اثبات آنچه نظریه اسلام در مورد رشد اخلاقی پنداشته، به برخی آیههای قرآن و احادیثی از پیامبر استناد کرده است.
3. البته به نظر میرسد بهتر بود که نویسنده، بخش سوم کتاب (نظریههای نهفته در دکترین مذهبی) را «آشنایی اجمالی با ادیان زنده جهان!» نام مینهاد؛ زیرا وی در این بخش، چندان در جهت تدوین یا حتی ساماندهی عناصر مربوط به رشد اخلاقی در سنتهای دینی نکوشیده است.
4. شاید گفته شود اشکال از این جاست که ما هنوز کتاب یا مقالهای نیز در سطح پذیرفته شده علمی در مورد اصول تدوین شده رشد اخلاقی و اجتماعی از نظر اسلام در اختیار نگذاشتهایم؛ چون هنوز در این زمینه چنین تدوینی صورت نگرفته است، ولی برای نویسندهای که در پی پژوهش علمی و تطبیقی در حوزه آموزههای دینی و روانشناسی است، این عذر پذیرفته نیست که بدون آشنایی با منابع دست اول تحقیق در حوزه یک دین بزرگ کتابی با این عنوان فریبنده بنویسد و در تهیه آن، تنها به مراجعه به چند منبع دست دوم که به اصول احکام و عقاید اسلامی میپردازد، بسنده کند و از احادیث و روایتهای مهم در منابع دیگر غفلت ورزد."