Skip to main content
فهرست مقالات

صدرالدین شیرازی مبتکر حکمت عرشی یا سیری در اصطلاحات صدرا

نویسنده:

ISC (6 صفحه - از 61 تا 66)

کلید واژه های ماشینی : عرش ، حکمت ، صدرا ، حکمت عرشی ، شیرازی مبتکر حکمت عرشی ، حق ، نفس ، برزخی ، عرفا ، معرفت

خلاصه ماشینی:

"پس می‌پرسیم:این«متعالیت» چه کیفیتی دارد،و چگونه می‌توان آنرا توصیف کرد؟ صدرا در عرشیه چنین می‌فرماید؟ «کما فی اصل الوجود عند بعض‌[و ظاهرا مقصد از«بعض»خود صدرا است‌]تعالی عن‌ التعطیل و التشبیه بل علی نحو یعلمه الراسخون فی‌ العلم من الامة الوسط الذین لا یلحقهم الغالی و لا یفوتهم المقصر»62 -و براساس این نص با اطمینان زیاد می‌توان حدس‌ زد،«تعالی بودن»حق همان حالت برزخی است بین‌ تشبیه به خلق و تعطیل از آن و لذا«حکمت متعالیه»نیز همان حکمت برزخی و عرشی باشد مگر آنکه بتوانیم‌ «حکمت عرشی»را مختصری از«حکمت متعالیه»بدانیم‌ چون کتاب«حکمت متعالیه»نسبت به کتاب«حکمت‌ عرشی»خیلی مفصل‌تر است چون«عرشیه»اصلا برای‌ زیرکان و تیزبینان نگاشته شده است-«یکتفی بها للقرایح‌ اللطیفه و یهتدی بها النفوس المتوقدة الشریفة»72 در خاتمه باید بگوییم،در خود کتاب«عرشیه»صدرا هیچ تعریفی برای«حکمت عرشی»نیآورده است و فقط می‌گوید:این حکمت بدو علم-علم المبدء و علم المعاد- تقسیم می‌شود82که حقیقت«حکمت عرشی»را بیان‌ نمی‌کند مگر بطور ابهام و کنایه و برای ظاهر بین چیزی‌ بیش از ترسیم ظاهر نیست(اما نزد باطن بین از«برزخیت» حاکی است)."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.