In the first phase of this study, a framework was initially developed to explore the place of measurement in school Mathematics. In the second phase, textbooks of primary and middle schools were examined through content analysis.
The analysis indicated that the main focus was on mathematical
knowledge related to measurement, standard measurement tools and standard units of measure, whereas little attention was given to non• standard units of measure, real measurement activities and estimation. On the contrary, individual frames of reference, technology, understanding proportion, and cultural context of measurement, apart from few cases, were ignored.
Consequently, in the third phase, individual frames ofreference used by students enabling them to estimate, were considered. Finally, a new model was developed to show that how individuals use their frames of reference;
a model that suggests a spectrum which at one end, there are physical individual frames of reference and at the other, there are mental individual frames of reference. The findings of this part of the research indicated
that students mostly use the physical individual frames of reference over
the mental individual frames of reference. They also use their individual frames of reference that are not accurate enough and are not learnt through school mathematics.
خلاصه ماشینی:
مرزوقی دکتر محمد یمنی فهرست *چگونه دانشآموزان را معیارهای مورد استناد شخصی برای تخمین اندازه استفاده میکنند؟1 دکتر زهرا گویا،لیلا قدکساز خسروشاهی *ارزیابی برنامهی درسی علوم دورهی راهنمایی از منظر آموزشهای فراشناختی 20 یحیی صفری،دکتر رحمت الله مرزوقی *ارزیابی اهداف و محتوای کتابهای علوم تجربی دورهی ابتدایی از دیدگاه الگوی آموزی خلاقیت پلسک 39 فرشید قاسمی،دکتر جعفر جهانی *ارائهی الگوی مفهومی برنامهریزی درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و سنجش میزان تناسب آن با نظام برنامهریزی درسی کشور 65 دکتر بهمن سعیدیپور،دکتر مریم اسلام پناه،سحر محمدی *ضرورت و راهکارهای بهبود برنامهی درسی دروس عمومی دورهی کارشناسی از دیدگاه دانشجویان و عضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی 94 دکتر محبوبه عارفی،دکتر محمد قهرمانی،مرتضی رضاییزاده *تأثیر فعالیتهای زبانآموزی دورهی پیشدبستانی بر رشد زبان گفتاری دانشآموزان پایهی اول دورهی ابتدایی 130 دمتر فرخنده مفیدی،بتول سبزه *نقد کتاب 154 *معرفی کتاب 161 بخش انگلیسی *یادگیری علوم تجربی توسط دانشآموزان مسلمان:آیا بافت و موقعیت اهمیت دارد؟8 فصلنامهی مطالعات برنامهی درسی نشریهی علمی-پژوهشی انجمن مطالعات برنامهی درسی ایران سال سوم-شمارهی 10-پاییز 1387 صاحب امتیاز:انجمن مطالعات برنامهی درسی ایران مدیر مسئول:دکتر حسن ملکی سردبیر:دکتر محمود مهرمحمدی مدیر داخلی:اکرم دهباشی اعضای هیئت تحریریه *دکتر خسرو باقری استاد دانشگاه تهران *دکتر محمد رضا بهرنگی استاد دانشگاه تربیت معلم *دکتر علی شریعتمداری استاد دانشگاه تربیت معلم *دکتر محمد عطاران استادیار دانشگاه تربیت معلم *دکتر کورش فتحی و اجارگاه دانشیار دانشگاه شهید بهشتی *دکتر علیرضا کیامنش استاد دانشگاه تربیت معلم *دکتر زهرا گویا دانشیار دانشگاه شهید بهشتی *دکتر حسن ملکی دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی *دکتر نعمت ا...