چکیده:
هدف ای پژوهش بررسی میزان برخورداری دانشآموزان دورهی راهنمایی و متوسطه از مهارتهای زندگی بود.جامعهی آماری این پژوهش مهی دانشآموزان دختر و پسر راهنمایی و متوسطه استان کردستان بود که از بین آنان 700 نفر به عنوان نمونه آماریاز سه شهر سقز،بانه و مریوان به شیوهی نمونهگیری چندمرحلهای و از طریق فرمول کوکران انتخاب شدند.ابزار پژوهش در این بررسی پرسشنامهای محقق ساخته بود که پایایی آن براساس آلفای کرانباخ(به تصویر صفحه مراجعه شود)محاسبه و روایی آن براسس نظریه اساتید صاحبنظر مورد تأیید قرار گرفت.تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد که میزان برخورداری دانشآموزان دورهی راهنمایی و متوسطه از مهارتهای مذکور حدودا در سطح متوسط(براساس شاخص 50%)میباشد.بالاترین میزان برخورداری دانشآموزان در مهارتهای تصمیمگیری و حل مسأله و پایینترین میزان برخورداری فرزندانشان در زمینهی ارتباط انسانی بود.میزان برخورداری دختران از مهارتهای زندگی بیشتر از پسران بود.تأثیر تعاملی تحصیلات والدین بر میزان برخورداری آنان معنیدار نبود.به جز مهارت ارتباط تفاوت بین دانشآموزان راهنمایی و متوسطه معنیدار بود و در سایر مهارتها تفاوت معنیدار مشاهده نشد.
This study aimed to explore how confident students at both middle and high schools are in terms of life skills. Statistical population included all boys and girls studying at middle and schools in Kordestan. A randomly selected sample of
700 students participated in the study. Data were collected using a questionnaire developed by the researchers with a Cronbach 's alpha of %90. Results indicated that participants were generally about average in terms of life skills. However, the participants demonstrated high competence in decision making and problem solving skills and low competence in human relations skills. In terms of gender. girls stood higher than boys in general. Parents' qualifications had no effect on life skills acquisition. Apart from human relations skills, significant differences were found between high school students of different fields. Significant differences were found between middle school and high school students in both decision making and citizenship skills whereas no difference was evident in other areas of life skills.
خلاصه ماشینی:
سؤال پژوهشی 4:آیا بین دانشآموزان دختر و پسر در برخورداری از مهارتهای زندگی تفاوتی وجود دارد؟ جدول 4-مقایسه T مستقل برای مقایسهی دختران و پسران از نظر برخورداری از مهارتهای زندگی (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به دادههای جدول 4 مشاهد میشود که t بدست آمده در مهارت تصمیمگیری 154/2 با سطح معنیداری 032/0،در مهارت ارتباط انسانی 674/5 با سطح معنیداری 00/0،در مهارت شهروند جهانی بودن 166/5 با سطحمعنیداری 00/0،در مهارت شهروند مسئول بودن 707/7 با سطح معنیداری 00/0 و در مهارت حل مسأله 017/7 با سطح معنیداری 00/0 میباشد،از آنجا که سطح معنیداری در همه موارد کوچکتر از 05/0 میباشد رد جواب به سؤال پژوهشی میتوان گفت که بین میزان برخورداری دانشآموزان دختر و پسر از مهارتهای زندگی تفاوت معنیداری وجود دارد.
سؤال پژوهشی 6:آیا بین دانشآموزان رشتههای متفاوت از نظر میزان برخورداری از مهارتهای زندگی تفاوتی وجود دارد؟ جدول 6-آزمون ANOVA برای بررسی تفاوت بین رشتههای تحصیلی دورهی متوسطه در مهارتهای زندگی (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اطلاعات جدول 6 مشخص میشود که مقدار F در مهارت تصمیمگیری 763/3 و سطح معنیداری آن 011/0،در مهارت ارتباط انسانی 403/1 و سطح معناداری آن 242/0،در مهارت شهروند جهانی بودن 075/16 و سطح معناداری آن 000/0،در مهارت شهروند مسئول بودن 457/7 و سطح معناداری آن 000/0 و در مهارت حل مسأله 177/10 و سطح معناداری آن 000/0 میباشد.
یافتههای نهایی این تحقیق،که یک یافتهی جانبی است و رد خصوص تفاوت میزان برخورداری دانشآموزان دورهی راهنمایی و متوسطه از مهارتهای زندگی به تفکیک جنسیت بهدستآمده است،نشان میدهد که براساس سطح شاخص متوسط(50%)دختران دورهی راهنمایی در تمام مهارتها در سطح بالای متوسط قرار دارند؛بهطوریکه بالاترین نمره را در مهارت تصمیمگیری و حل مسئله و پایینترین نمره را در ارتباط انسانی کسب کردهاند.