چکیده:
در این رساله پس از طرح چند مبحث کلی درباره اصطلاحات عرفانی در فصل دوم پرداخته شده است. اصطلاحات مزبور عبارتند از: 1-توحید 2- تصوف 3- تجلی 4- حال و مقام 5- ذکر 6- سکر و صحو 7- شاهد ، مشهود ، مشاهده 8- عرفان ، عارف ، معرفت. 9- فناء و بقاء 10- قبض و بسط و انبساط 11- کشف و مکاشفه 12- ولی ، ولایت. یادآوری این نکته مفید است که در این تحقیق تمام اصطلاحات اولیه عرفانی مورد پژوهش قرار گرفته بود، اما بنا به دلایلی و از آن جمله محدودیت صفحات رساله ، قرار بر این شد که تنها گزیده ای از اصطلاحات مزبور در رساله درج کردد.
خلاصه ماشینی:
"در این رساله پس از طرح چند مبحث کلی دربارهء اصطلاحات عرفانی
آنچه که در این رساله مورد بحث و تحقیق واقع شده است تنها
در این آثار علاوه برآنکه تمام کتاب توضیحی است دربارهء احوال و
قسمت اول این کتاب شرح مختصری است از عقاید صوفیه در باب
سراج در زمینه تعاریف اصطلاحات این است که مؤلف کتاب تعرف...
همین تعریف در کتاب اللمع به این صورت آمده است:«الانس
کلابادی علاوه بر ارائه تعاریف مختلف در این زمینه به بحث دربارهء برخی
تعاریف اصطلاحات در این کتاب با کتب قبلی به نحو آشکاری به چشم
روش هجویری در توضیح اصطلاحات در این کتاب آنست که ضمن بیان
خواجه عبد الله انصاری به ذکر احوال و مقامات و ویژگیهای صاحبان آنها
خواجه عبد الله به تعریف حال یا مقام موردنظر پرداخته است.
غزالی در این بخش از کتاب ضمن بحث تفصیلی دربارهء بعضی از مقامات و
دربارهء حال و مقام و تفاوت آنها،و بیان اقوال مشایخ در این زمینه
مجلد به بحث دربارهء احوال و مقامات اختصاص یافته است و ابن عربی
خواجه در این کتاب دربارهء مقامات بسیار موجز و در عین حال ساده و نزدیک
شیخ نجم الدین کبری و رسالهء اصطلاحات سهروردی از این گروه میباشد.
بعنوان تعریف ابن عربی دربارهء آن اصطلاح مطرح شده است.
از تعاریف مکتب ابن عربی در میان تعریفات این دو رساله و نیز مخلوط
نیز که به ارائه تعاریف استعارات عرفانی شعر پارسی پرداخته است در این
گاه اصطلاحی تعریف شده است که در این زمینه از ابن عربی و ملا عبد الرزاق"