خلاصه ماشینی:
افزون بر بهرهگیری نظام سلطه از رسانههای دیداری، شنیداری و نوشتاری پیشین، اکنون نیز این نظام با توجه به تحولی عظیم در بهرهگیری از ماهوارهها، اینترنت، فرستندههای پرتابل، میناتوری، ریزپردازهها، فیبر نوری، هواپیماهای EC130E کومندو سولوی، هواپیماهایهاوک و دهها فناوری برتر رسانهای، تجهیزات و ابزارهایی را که در دست سردمداران نظام سلطه است، در جهت تحمیل اراده خود بر ملتها مورد استفاده قرار میدهد.
اهداف جنگ رسانهای هدف این جنگ تغییر کارکرد و عملکرد دولتها و ملتها در پشتیبانی از دیگر دولتها، و بهویژه کنترل افکار و اذهان عمومی مردم است؛ زیرا این ملتها هستند که در اوّلین خط مقدم حمله دشمن قرار میگیرند؛ به گونهای که این عقیده وجود دارد که اگر افکار و اراده عمومی را نسبت به موضوع یا جریان و پدیدهای بتوان اقناع کرد یا به سمت خواستههای خود جهتدهی نمود، مسلماً دولتها تحت فشار افکار عمومیملتها به سوی اهداف دشمن سوق یافته و در آن جهت قرار خواهند گرفت.
از دیگر کارکردهای رسانهها و سربازان آن در جنگ رسانهای، ظهور نوع جدیدی از خبرنگاران بود که از ماهها قبل توسط پنتاگون آموزش دیده بودند و با اعزام به منطقه خلیج فارس و عراق همراه واحدهای نظامی در صحنههای نبرد حضور یافته و برابر دستورالعمل پنتاگون (دستورالعمل 12 صفحهای پنتاگون برای خبرنگاران(اتوسن، 1383، ص 12) از صحنههای جنگ خبر و تصویر تهیه نموده و افکار عمومی را مستقیماً در جریان جنگ (جنگ رسانهای) خود قرار دادند.