چکیده:
هدف: بررسی اثربخشی شناخت درمانی گروهی مبتنی بر تفکر نظاره ای (ذهن آگاهی) و فعال سازی طرح واره های معنوی در کاهش عود مصرف مواد افیونی هدف اصلی این پژوهش بود.
روش: در یک طرح آزمایشی، 90 بیمار مرد با تشخیص وابستگی به مواد افیونی بر پایه معیارهای DSM-IV پس از دوره سم زدایی انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه جای داده شدند. گروه های آزمایشی در طی 12 جلسه دو ساعته به صورت گروهی تحت درمان قرار گرفتند. آزمودنی ها به کمک مصاحبه ساختار یافته شاخص مصرف مواد افیونی (OTI) و پرسش نامه سلامت عمومی 28 سؤالی (GHQ-28) و پرسش نامه اثر معنویت بر رفتار، پیش از آغاز درمان، جلسه دوازدهم وپایان مرحله پی گیری 4 ماهه پس از درمان گروهی ارزیابی شدند. گروه گواه بدون هیچ درمان گروهی تنها داروی نالترکسون دریافت کرد. داده ها به کمک روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری های تکراری و آزمون خی دو تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که هر دو روش شناخت درمانی مبتنی بر تفکر نظاره ای و فعال سازی طرح واره های معنوی و رفتاردرمانی شناختی در کاهش میزان عود (01/0p< )، افزایش اطاعت درمانی، مدت باقی ماندن در درمان (0001/0p< )، کاهش مصرف مواد افیونی، علایم جسمانی، اضطراب، بهبود کارکرد اجتماعی، وضعیت سلامتی و افزایش تأثیر معنویت بر رفتار از نالترکسون مؤثرتر است. روش شناخت درمانی بر پایه تفکر نظاره ای و فعال سازی طرح واره های معنوی از نظر کاهش میزان عود، افزایش میزان اطاعت درمانی، کارکرد اجتماعی، کاهش مصرف مواد و بهبود سلامتی و معنویت از رفتاردرمانی شناختی مؤثرتر بود (01/0p< ).
نتیجه گیری: به نظر می رسد به کارگیری شناخت درمانی مبتنی بر تفکر نظاره ای (ذهن آگاهی) و فعال سازی طرح واره های معنوی به شکل چشم گیری اثربخشی درمان دارویی و رفتاردرمانی شناختی را در پیش گیری از عود مواد افیونی افزایش می دهد.
خلاصه ماشینی:
"یافتهها:نتایج نشان داد که هردو روش شناختدرمانی مبتنی برتفکر نظارهای و فعالسازی طرحوارههای معنوی و رفتاردرمانی شناختیدر کاهش میزان عود (0/01<P) ،افزایش اطاعت درمانی،مدت باقی ماندن در درمان (0/0001<P) ،کاهش مصرف مواد افیونی،علایمجسمانی،اضطرابق،بهبود کارکرد اجتماعی،وضعیت سلامتی و افزایش تأثیر معنویت بررفتار از نالترکسون مؤثرتر است.
در سالهای اخیر شماری ازپژوهشگران نشان دادهاند که افزون برتفکر نظارهای،ایمانمذهبی33و باورهای معنوی عامل نگهدارنده و یکی ازمهمترین مهارتهای رویارویی در بهبودی اعتیاد میباشند که(1)- sredrosid esu ecnatsbus (2)- yellaD (3)- ttalraM (4)- emirC dna lortnoC gurD rof eciffO snoitaN detinU noitneverP (5)- resu dioipo (6)- espaler (7)- yranilpicsiditlum (8)- ledom lautirips-laicsohcyspoib (9)- koorB (10)- ztipS (11)- ecallaW (12)- noitaidem ssenlufdnim (13)- seyaH (14)- amouL (15)- dnoB (16)- yparehT evitingoC desaB ssenlufdniM (17)- noitneverP espaleR desaB ssenlufdniM (18)- ztiweiktiW (19)- reklaW (20)- adusaM (21)- yeM eD (22)- raeB (23)- tabaK (24)- redrosid sserts citamuarttsop (25)- hgieL (26)- newoB (27)- noitazitisnesed (28)- og stel (29)- ztiweiktiW (30)- nilserB (31)- kcaZ (32)- niaMcM (33)- htiaf suoigiler تاکنون نادیده گرفته شدهاند(پاردینی1،پلانت2،شرمن3وستامپ4،2000).
de ht4) (8)- tsriF (9)- zetipS (10)- nobbiG (11)- noitaicossA cirtaihcysP naciremA (12)- weivretni derutcurts(ITO)xednI citueparehT dioipO (13)- ekarD (14)- draW (15)- llaH (16)- rehtaeH (17)- kadoW (18)- esu gurd (19)- roivaheb gnikat skir &%05114RVRG051G% بررسی درست بودن گزارش بیمار،میزان توافق نتایج 40 نمونهادرار و گزارش بیمار بررسی شد که میزان توافق 0/85 برایمصرف مواد افیونی به دست آمد.
جدول 5-نسبت بهبودی(تفاوت میانگینها)شاخصهای درمان در سه گروه مورد بررسی(درون گروهها)(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث هدف این پژوهش بررسی اثربخشی یک الگوی تلفیقینوین با عنوان شناخت درمانی برپایه تفکر نظارهای وفعالسازی طرحوارههای معنوی در درمان و پیشگیری ازعود مصرف مواد افیونی بود."