چکیده:
هدف: از آن جا که باورهای شناخت شناسی افراد می توانند پایه تبیین موضوع های مهم تربیتی از جمله هدف های پیشرفت تحصیلی باشند، پژوهش حاضر به بررسی اثر باورهای شناخت شناسی بر هدف های پیشرفت پرداخته است.
روش: در یک بررسی مقطعی باورهای شناخت شناسی بر پایه نظریه شومر و هدف های پیشرفت بر پایه الگوی الیوت و مک گرگور بررسی شدند. آزمودنی های پژوهش 387 نفر (234 دختر، 153 پسر) از دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه شیراز بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای- تصادفی انتخاب و به کمک پرسش نامه هدف های پیشرفت و پرسش نامه باورهای شناخت شناسی بررسی شدند. داده ها به روش رگرسیون چندمتغیره به شیوه هم زمان تحلیل شدند.
یافته ها: باور یادگیری سریع پیش بینی کننده منفی هدف های تسلط- عملکردی، تسلط- اجتنابی و عملکرد- رویکردی بود (001/0p<). باور دانش قطعی، پیش بینی کننده مثبت هدف تسلط- اجتنابی (05/0p<) و باور توانایی ثابت نیز پیش بینی کننده مثبت هدف های عملکرد- رویکردی و عملکرد- اجتنابی (05/0p<) و در آخر باور دانش ساده نیز پیش بینی کننده مثبت هدف عملکرد- اجتنابی (01/0p<) بود.
نتیجه گیری: باورهای شناخت شناسی دانشجویان تأثیر معنی داری بر هدف های پیشرفت آنان دارند.
خلاصه ماشینی:
"یافتهها:باور یادگیری سریع پیشبینی کننده منفی هدفهای تسلط-عملکردی،تسلط،اجتنابی و عملکرد-رویکردی بود (0/001<p) .
ایندانشجویان تلاش برای افزایش شایستگی را تباه کردن وقت(1)- remmohcS (2)- ecnetepmoc (3)- noitinifed (4)- ecnelav (5)- etulosba (6)- lanosrepartni (7)- evitamron (8)- gnihcaorppa (9)- gnidiova (10)- hcaorppa-yretsam (11)- ecnadiova-yretsam (12)- hcaorppa-ecnamrofrep (13)- ecnadiova-encmarofrep (14)- ztuhcS (15)- gnuoY (16)- margnI-tteraG (17)- rebeN (18)- snikiA-remmohcS (19)- netarB (20)- osmortS (21)- noitisiuqca egdelwonk fo deeps (22)- noitacifidom dna noitcurtsnoc egdelwonk (23)- egdelwonk fo ytniatrec (24)- noitisiuqca egdelwonk fo lortnoc &%05118RVRG051G% میدانند و ممکن است در مقایسه با خود با دیگران احساسناشایستگی کنند زیرا براین باورند هنگامی که در یادگیریمسألهای ناتوانند،تلاش بیشتر سودی نخواهد داشت.
پرسش پژوهش عبارت بود از:آیا ابعاد باورهایشناختشناسی برانواع هدفهای پیشرفت تأثیر معنیداریدارند؟ روش این بررسی از نوع مقطعی است.
ضریب پایایی به دست آمده(1)- gnissecorp txet cigetarts (2)- hsadraK (3)- llewoH (4)- noisneherpmoc txet (5)- reklaW (6)- gninrael egnahc lautpecnoc (7)- naiQ (8)- nnamrevlA (9)- ecnamrofrep cimedaca lareneg (10)- dooW (11)- eriannoitseuQ laoG tnemeveihcA در تحلیل عاملی برای چهار عامل تسلط-رویکردی،تسلط-اجتنابی،عملکرد-رویکردی و عملکرد-اجتنابیبه ترتیب 0/83،0/81،0/83 و 0/36 بود.
بهبیان دیگر دانشجویانی که دارای این سه نوع هدف پیشرفتهستند به یادگیری آهسته باور دارند؛البته همان گونه کهدادهها نشان دادند،یادگیری تدریجی با قدرت پیشبینی کنندهبیشتر هدف تسلط-رویکردی و بعد هدف عملکرد-رویکردی و هف تسلط-اجتنابی است.
اما همان گونه که بیان شد دربررسی حاضر باور یادگیری سریع تأثیر منفی و معنیداری برهدفهای عملکرد-رویکردی داشت که شاید دلیل اینتفاوت را بتوان در ماهیت این هدف جستجو کرد.
I,netarB ,ecnegilletni fo seiroeht ticilpmi,sfeileb lacigolometsipe -tsop naigewroN gnoma gninrael detaluger-fles dna lanoitacudE fo lanruoJ hsitirB."