چکیده:
ر و شمار برادران و خواهران با خود-کارآمدی ادراک شده در تعامل اجتماعی با همسالان رابطه مستقیم دارند؛اما پیشرفت تحصیلی دانشآموز،میزان تحصیلات پدر و مادر و متغیر جنسیت با خود-کارآمدی ادراک شده در تعامل اجتماعی با همسالان در ارتباط نیست.
خلاصه ماشینی:
"کارشناسان آموزش و پرورش،شاخصهای گوناگونی را برای تعیین وضعیت (1)- Bandura (2)- Pajares (3)- Valiante (4)- Pintrich (5)- Schunck (6)- Zimmerman (7)- Vecchio (8)- Gerbino (9)- Pastorelli (01)- Del Bove (11)- Caorara (21)- Ma (31)- Fang (41)- Knauer (51)- Tan (61)- Shive (71)- Luszczynska (81)- Mazurkiewic (91)- Ziegelmann (02)- Schwarzer (12)- academic self-efficacy (22)- social self-efficacy (32)- Parker (42)- Asher (52)- Wheeler (62)- Ladd (72)- Harji (82)- Sanders (92)- Dickson (03)- Crotch (13)- Myron (23)- Annesi (33)- Friedel (43)- Cortina (53)- Tuurner (63)- Midgley (73)- self-monitoring اقتصادی-اجتماعی از جمله میزان درآمد و تحصیلات،شغل والدین و مانند آن به کار میبرند(خیر،6731).
در پژوهش حاضر بررسی تأثیر تحصیلات پدر و مادر به عنوان یکی از شاخصهای وضعیت اقتصادی-اجتماعی بر خود-کارآمدی ادراک شده در تعاملات اجتماعی دانشآموزان دوره راهنمایی مد نظر بوده است.
فرضیههای پژوهش به شرح زیر بوده است:1-بین خود- کارآمدی ادراک شده در تعامل اجتماعی با همسالان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره راهنمایی رابطه مستقیم وجود دارد.
برای بررسی فرضیه چهارم پژوهش مبنی بر اینکه«بین گروههای مختلف دانشآموزان برحسب شغل پدر از نظر خود-کارآمدی ادارک شده در تعامل اجتماعی با همسالان تفاوت معنیداری وجود دارد»،تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد که شغل پدر به عنوان متغیر مستقل دارای تأثیر معنیدار بر خود-کارآمدی دانشآموزان است(0/10> p ، 2- df ،4/06- F ).
در بررسی فرضیه پنجم پژوهش مبنی بر اینکه«بین خود-کارآمدی ادراک شده در تعامل اجتماعی با همسالان و شمار خواهران/برادران دانشآموزان دوره راهنمایی رابطه مستقیم وجود دارد»،به کمک ضریب همبستگی پیرسون رابطه معنیداری بین این دو نشان داده شد.
(1)- Bankston (2)- Caldas (3)- Jones (4)- Prinz خیر،محمد(9731)."