چکیده:
هدف: از آن جا که کیفیت فرزندپروری تاثیر زیادی بر تکامل طبیعی کودک دارد، در این پژوهش تاثیر مجموعه آموزشی تربیت سازنده فرزندان که Triple-P نامیده می شود، در بهبود شیوه های فرزندپروری، مشکلات رفتاری کودکان، علایم روانی مادران و مشکلات زناشویی بررسی شده است.
روش: در یک پژوهش مداخله ای- نیمه آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون)120 نفر از مادران شاغل دانشگاه علوم پزشکی تهران که دارای دست کم یک فرزند بودند، بررسی شدند. گردآوری داده ها به کمک پرسش نامه ویژگی های جمعیت شناختی، مقیاس فرزندپروری، مقیاس والدبودن، فهرست مشکلات والدین، مقیاس انطباق بین فردی؛ مقیاس افسردگی- اضطراب- استرس، پرسش نامه توانایی ها و مشکلات و پرسش نامه میزان رضایت شرکت کننده، پیش از جلسات و پس از آن انجام شد. آموزش روش های تربیت سازنده در طی هشت جلسه دو ساعته ارایه شد. داده ها به کمک روش های آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین سنی مادران شرکت کننده 27/5±76/36 بود. نتایج مربوط به مقیاس توانایی ها و مشکلات (SDQ) در کودکان نشان داد که تغییر متوسط نمره کلی SDQ در پایان مداخله از نظر آماری معنی دار است (01/0p<). بر پایه نتایج تغییر کلی میانگین متغیر های مربوط به مقیاس های فرزندپروری (01/0p<)، مقیاس والدبودن (01/0p<)، مشکلات والدین (01/0p<) و عدم توافق بین والدین (01/0p<) به لحاظ آماری معنی دار بودند. در مقیاس انطباق بین فردی میانگین نمره انطباق از 88/4±15/21 به 58/4±25/21 رسید که از نظر آماری معنی دار نبود. تفاوت در شاخص های افسردگی، اضطراب و فشار روانی نیز معنی دار بود (01/0p<).
نتیجه گیری: مداخله های آموزشی تربیت سازنده می توانند در زمینه های مختلف در بهبود عملکرد والدین مؤثر باشند.
خلاصه ماشینی:
"مقاله پژوهشی اصیل:تأثیر آموزش تربیت سازنده فرزندان به والدیندر کاهش مشکلات رفتاری کودکان دکتر مهدی تهرانیدوست1،دکتر زهرا شهریور2،دکتر جواد محمودی قرائی3،دکتر جواد علاقبندراد4 smelborP roivaheB s'nerdlihC gnivorpmI no gnitneraP evitisoP fo ycaciffE selytS gnitneraP dna 3daR-dnabhgalA davaJ,2eiarahG iduomhaM davaJ,1ravirhahS arhaZ,*tsooD-inarheT idheM کیده {IBهدف:از آنجا که کیفیت فرزندپروری تأثیر زیادی بر تکاملطبیعی کودک دارد،در این پژوهش تأثیر مجموعه آموزشی تربیتسازنده فرزندان که P-elpirT نامیده میشود،در بهبود شیوههایفرزندپروری،مشکلات رفتاری کودکان،علایم روانی مادران ومشکلات زناشویی بررسی شده است.
برنامه فرزندپروریوبستر-استراتون6که در 10 جلسه به صورت گام به گام اجرامیشود و در آن روشهای گوناگون تنبیه،تشویق،دستوردهی و مدیریت رفتار کودک در قالب روشهایمداخلهای سودمند برای والدین کودکان طبیعی و کودکاندچار مشکلات روانپزشکی تشخیص داده شده است(پاترسون7،موک فورد8و استوارت براون9،2005).
ارزیابی تأثیر(1)- srednaS (2)- hphaR (3)- nospmohT (4)- ffonorfoS (5)- renidraG (6)- nottartS-retsbeW (7)- nosrettaP (8)- drofkcoM (9)- nworb-trawtS (10)- ylooW (11)- snoitnevretni ylimaf laroivaheb (12)- akswaroM (13)- margorp gnitnerap evitisop (14)- renruT (15)- sddaD این شیوه آموزشی به صورت گروهی سبب کاهش چشمگیرمشکلات رفتاری کودکان شده است(ترنر و ساندرز،2006).
دربررسی دیگری تأثیر این مداخلهها در مورد والدین 83 نفر ازکودکان DHDA ارزیابی گردید و بهبود رفتاری کودکان،بهبود احساس کفایت و قابلیت در والدین،کاهش روشهایمنفی فرزندپروری،تعارضات بین والدین،کاهش افسردگی،اضطراب و فشار روانی و نیز رضایت بالا از برنامه گزارش شد(راجرز،کان و کامرون8،2003).
پاسگزاری بررسی حاضر با حمایت مالی معاونتهای پژوهشی وسلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران،دفتر یونسکو در تهران(مستقر در مرکز تحقیقات آسم و آلرژی دانشگاه علومپزشکی تهران)،بهرهگیری از ابزارهای و مواد آموزشیپژوهشکده علوم شناختی و با حمایت علمی انجمن علمی(1)- maeD (2)- sroyM (3)- snavE (4)- nnaC (5)- sregoR (6)- swehttaM (7)- yleroW (8)- noremaC روانپزشکی کودک و نوجوان ایران انجام شده است."