چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیرآموزش مدیریت خشم بر مهارت های سازگاری آن دسته از دانش آموزان پسر دوره متوسطه که در زمینه مدیریت خشم کاستی های اساسی داشته و در اثر برون ریزی افراطی خشم، آمادگی پرخاشگری وخشونت داشته و یا زمینه های بیشتری برای ناسازگاری داشتند، انجام شد.
روش: برای انجام این بررسی، پرسش نامه ابراز حالت- صفت خشم به عنوان یک ابزار سرند بر روی 170دانش آموز پایه های دوم و سوم دبیرستان اجرا شد. افرادی که بر پایه نمره های این آزمون در رتبه درصدی 75 و بالاتر قرار داشتند، به عنوان گروه هدف تعریف و از میان آنها 32 نفر به تصادف انتخاب و در دو گروه جای داده شدند و برنامه آموزش مدیریت خشم به عنوان عامل آزمایشی، برای 16 عضوگروه آزمایش ارایه شد. برای اندازه گیری مهارت های سازگاری، از پرسش نامه سازگاری دانش آموزان بهره گرفته شد. برای پردازش داده ها، تحلیل کوواریانس وآزمون t به کار برده شد.
یافته ها: نسبت F مشاهده شده از نظر آماری معنی دار بود (01/0p<) و پس از کنترل یا تعدیل سهم پیش آزمون، میانگین های دو گروه در نمره های پس آزمون تفاوت داشتند. این بررسی نشان داد که 58% تغییرات نمره های ناسازگاری افراد در پس آزمون به وسیله برنامه آموزش مدیریت خشم و نمره های ناسازگاری افراد در پیش آزمون تبیین می شود که نزدیک به 27% آن مربوط به سهم ویژه متغیر آزمایشی است.
نتیجه گیری: اجرای برنامه آموزش مدیریت خشم می تواند، مهارت های آزمودنی ها را در زمینه سازگاری گسترش دهد و از شدت ناسازگاری آنان بکاهد.
خلاصه ماشینی:
"مقاله پژوهشی اصیل:تأثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارتهای سازگاری پسراندوره متوسطه شهر تهران دکتر احد نویدی1 sllikS tnemtsujdA no gniniarT tnemeganaM regnA fo ycaciffE ehT narheT ni stnedutS elaM loohcS hgiH fo *ydeevaN dahA کیده {IBهدف:این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مدیریت خشم برمهارتهای سازگاری آن دسته از دانشآموزان پسر دوره متوسطه که درزمینه مدیریت خشم کاستیهای اساسی داشته و در اثر برونریزی افراطیخشم،آمادگی پرخاشگری و خشونت داشته و یا زمینههای بیشتری برایناسازگاری داشتند،انجام شد.
یعنی،پسماندهبرانگیختگی،در صورتی که تخلیه نشود،میتواند بهرویدادهای جاری انتقال یابد،تجربه خشم را شدت بیشتری(1)- llieN'O (2)- oihcceV leD (3)- yraeL'O (4)- rolyaT (5)- adohaJ (6)- reworT (7)- traP (8)- nniF (9)- rekaB (10)- htracS (11)- reldnieF (12)- notcE (13)- nietsdloG (14)- kcilG (15)- namhcoL (16)- dlareGztiF (17)- ybdihW (18)- yrraB (19)- inidraP (20)- rensieW (21)- renlleK (22)- yrB (23)- nnamlliZ (24)- stceffe refsnart noitaticxe دهد و نیز ظرفیت شخص برای رفتار پرخاشگرانه را افزایشدهد.
این مداخله درمانی-تربیتی بیشتربرای افرادی مناسب است که در زمینه مدیریت خشم و نیزابراز نامناسب آن(درونریزی یا برونریزی افراطی)به برخی(1)- surazaL (2)- namkloF (3)- ssalG (4)- regniS (5)- tnemeganam regna rof noitaluconi ssertS (6)- telociN (7)- llebpmaC (8)- yrotnevnI noisserpxE regnA tiarT-etatS (9)- regrebleipS (10)- gniniart tnemeganam regna (11)- noitnevretni lanoitacude-ohcysp derutcurts از اختلالهای بدنی و رفتاری مبتلا شده و یا آمادگی ابتلا بهآن را پیدا کردهاند."